Van seksisme tot hormonen in onze nagellak: hier zijn wij écht bang van

© iStock

Geesten, zombies, heksen,… een avondje griezelen is lachen, gieren, brullen op Halloween, maar doet je ook stilstaan bij de dingen die je wél de stuipen op het lijf jagen. Weekend.be dook in het archief en blies de spinnenwebben van de meest angstaanjagende artikels van het voorbije jaar.

Niets is meer veilig. Uit Amerikaans onderzoek blijkt nu dat er ook hormoonverstorende stoffen zitten in nagellak, die het lichaam binnendringen langs de nagels. Amper tien tot veertien uur nadat proefpersonen de nagellak hadden aangebracht, konden in hun bloed reststoffen teruggevonden worden van trifenylfosfaat.

Textielarbeiders in Bangladesh.
Textielarbeiders in Bangladesh.
© Reuters

Tweeënhalf jaar na de ramp in Rana Plaza is de situatie verbeterd, maar de arbeidsomstandigheden zijn nog steeds niet wat ze moeten zijn. Al wie de documentaire The True Cost heeft gezien, weet dat we niet bij de pakken moeten blijven zitten. Actie is nodig. Consumenten moeten hun portefeuille laten spreken en zo betere rechten eisen voor textielarbeiders. Gruweldaden tegen de mensheid vinden wij monsterlijker dan zombies.

Research van Dove wijst uit dat meisjes vanaf hun tiende vaak bang zijn om niet mooi genoeg bevonden te worden. Bovendien stelt het onderzoek dat negen op de tien meisjes minstens één ding willen veranderen aan hun uiterlijk. Onrealistische beelden van hoe meisjes er zouden moeten uitzien, worden in hun hoofd geprent. Het cosmeticamerk gebruikte deze studieresultaten voor haar nieuwe campagne die uiteraard vooral gericht is op het verkopen van producten, maar toch juichen we toe dat bedrijven reclame proberen te combineren met positieve boodschappen. Er bestaan immers al genoeg seksistische reclamebeelden die meer kwaad dan goed doen. Reclame zal altijd blijven bestaan en onze leefwereld infiltreren. Hoe meer reclamemakers afstappen van clichébeelden, hoe beter.

Van seksisme tot hormonen in onze nagellak: hier zijn wij écht bang van
© iStock

Chocolade wordt te goedkoop verkocht, waardoor de sector op wankelen staat. Als de cacaosector niet fundamenteel verandert, dan is er geen toekomst voor cacaoboeren. Niet alleen is het ethisch onverantwoord om mensen te weinig te betalen voor hun diensten, dit kan ook tot gevolg hebben dat we in de toekomst te kampen krijgen met een chocoladetekort. Een wereld zonder chocolade? Een nachtmerrie die werkelijkheid wordt.

In deze op uiterlijk gerichte maatschappij is body shaming nog steeds gebruikelijk. Hoewel je geen sociaal genie moet zijn om te snappen dat jouw opmerkingen de andere persoon kunnen kwetsen, beseffen weinig mensen hoeveel pijn die gemene commentaar kan doen. Sterker zelf: het zou ook een vroege dood tot gevolg kunnen hebben voor de slachtoffers. Dat stelt een nieuwe studie die meer dan 18.500 volwassenen bestudeerde. De auteurs van de studie schrijven in hun rapport dat ‘het stigma dat gelinkt is aan overgewicht schadelijker is dan het hebben van overgewicht.’

Van seksisme tot hormonen in onze nagellak: hier zijn wij écht bang van
© –

We schrijven 2015 en toch vindt de Amerikaanse Republikeinse Partij het nog steeds nodig om het Planned Parenthood initiatief opnieuw onder vuur te nemen. Deze non-profitorganisatie specialiseert zich in reproductieve geneeskunde. Vrouwen (en hun kinderen) kunnen er terecht voor uitstrijkjes, borstonderzoeken, HIV-screening en -bijstand, voorbehoedsmiddelen en de begeleiding en onderbreking van zwangerschappen. Vooral dat laatste is iets waar veel conservatieve Amerikanen nog steeds niet mee kunnen leven, ook al is een abortus een wettelijke, medische procedure. Bovendien is het een keuze die enkel de betrokken personen voor zichzelf kunnen maken, en waar geen politicus zich mee hoeft te moeien.

Nieuw onderzoek wijst uit dat veel jongens en meisjes al op tienerleeftijd vooroordelen hebben over meisjes als leiders. Deze vooroordelen kunnen grote hindernissen zijn voor een generatie tienermeisjes die door een historisch hoog educatieniveau het gat tussen de seksen wel eens zou kunnen dichten.

The Fashion Spot maakt na iedere modemaand een rapport waarin opgelijst wordt welke modellen welke show liepen om te kijken hoe het gesteld is met de diversiteit van de catwalks. Bedroevend, zo blijkt ook uit de meest recente cijfers. Tijdens de FW15 shows was 80% van de modellen blank, voor SS16 was dat 77%.

(KS/LP)

Partner Content