Toekomst van modemagazines in China?

© Getty

De verkoop van modemagazines is in China fenomenaal gestegen.

Terwijl de printindustrie in de Verenigde Staten – en in westerse landen in het algemeen – kreunt onder de economische crisis en dalende verkoopcijfers, lijken modemagazines in China het bijzonder goed te doen.

Gezien de stijgende economische groei in China, is er een groot marktsegment voorzien voor luxeproducten. Het mag dan ook niet verbazen dat modemagazines als Elle, Vogue en Harper’s Bazaar het enorm goed doen in China. Volgens een recent artikel van The New York Times blijkt dat jonge, Chinese vrouwen grote delen van hun inkomen besteden aan deze westerse tijdschriften.

Bovendien blijkt ook dat grote modemerken steeds meer advertenties uitbesteden aan Chinese magazines waardoor de bladen de hoeveelheid advertenties nauwelijks aankunnen. Zo zouden de Chinese Cosmopolitan en Elle twee keer per maand moeten publiceren en heeft Vogue vier extra edities per jaar toegevoegd omdat de nummers anders te dik zouden zijn. Dat fenomeen zien we zelfs terugkeren in de VS, want het september nummer van Vogue zal het dikste ooit worden. Er wordt gespeculeerd dat het modemagazine meer dan 900 pagina’s zou tellen. Is de Chinese markt dan de oplossing voor de teloorgang van de printindustrie?

Volgens Huang Hung van de Chinese Women’s Wear Daily moeten we de cijfers nuanceren. “In een land waar 1,4 biljoen mensen wonen, is een verkoop van minder dan 1 miljoen exemplaren niet denderend”, aldus Hung. Volgens Hung is de populariteit van westerse modemagazines te danken aan drie redenen: de advertentiemarkt, het gebrek aan lokale alternatieven en de status die deze modemagazines hebben verworven.

“Westerse magazines zijn heel dominant zijn in de Chinese markt omdat er nu eenmaal geen lokale alternatieven zijn. De weinige Chinese magazines die bestaan, zijn eerder afhankelijk van distributie dan van advertentie-inkomsten.” Zo zijn we meteen aanbeland bij een volgende reden, de corrupte advertentiemarkt. “In China bestaat er geen objectief auditsysteem wat betekent dat er geen controle is op de cijfers die bedrijven publiceren. Zo kunnen de grote namen de advertentiemarkt volledig controleren, waardoor het wel heel moeilijk wordt voor nieuwe spelers om de markt binnen te dringen”, aldus Hung.

Daar komt bovenop dat modemagazines een enorme status hebben in de Chinese maatschappij. “Een exemplaar van Vogue hebben liggen op je salontafel, wordt beschouwd als een teken van status”, zegt Hung. “China mag dan een groot land zijn, er is niet veel plaats voor nieuwe en innovatieve magazines. Het is een spel tussen uitgevers en adverteerders en de lezers doen er niet toe”, zegt Hung. (RDM)

Bron: fashionista

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content