'Ik stel niets voor'

'Ik ben een slecht persoon'

'Ik ben het niet waard om geliefd te worden'

'Ik kan niets'

'Ik heb geen talent'

Als deze gedachten vaak en luid weerklinken in ons hoofd, kunnen er een paar dingen gebeuren:

  • We nemen ze voor waar aan
  • We gaan piekeren en beginnen te twijfelen aan onszelf
  • We proberen weg te lopen van de gedachten en vertonen escapistisch gedrag, zoals te veel alcohol drinken
  • We gaan de discussie aan met onszelf en spreken onszelf streng toe ('Ik ben wél een goed persoon, stop met deze idiote gedachte')

Deze reacties leiden tot een zekere vorm van pijn of verdriet en ze vreten energie. Wat je eigenlijk wil - dat de gedachten verdwijnen - gebeurt niet.

Wat kan je dan wél doen?

  • Praten: door over problemen of moeilijkheden te ventileren, neem je er een beetje afstand van. Je gesprekspartner hoeft geen goede raad te geven. Jij spreekt gewoon uit wat je dwars zit en bekijkt daardoor de zaken op een andere manier. Dat brengt rust. Door het uit te spreken worden deze gedachten 'woorden' in plaats van 'waarheden'. Je zegt: dit zijn mijn gedachten. Niet: dit is hoe het is. Dat is een belangrijk verschil. Je bent niet je gedachten.
  • Wil of kan je er niet over praten? Schrijf je gedachten dan op. Ook dat creëert afstand van je gedachten. Je hebt je gedachten neergepend, dus je hoeft ze niet te herhalen in je hoofd. Wil je er nog eens over nadenken? Neem dan je schrijfsels erbij.
  • Spreek je gedachten tien keer snel na elkaar uit: slechtslechtslecht.... Domdomdomdom..... waardelooswaardelooswaardeloos..... Je zult merken dat de woorden waarde verliezen en dus ook minder prikken.
  • Ga de gekke toer op: spreek de gedachten uit met gekke stemmetjes, zing ze luidop, kies een grappig dialect om ze uit te spreken, neem de woorden op en laat ze vervormd afspelen. Moet je lachen? Ideaal!
  • Probeer eens creatief om te springen met je gedachten: maak een tekening, schilderij, collage, ... van je gedachten.

Onthoud: met woorden hoef je niet te vechten. Ze mogen er zijn. Maar liefst op veilige afstand, waar ze je geen pijn kunnen doen.

Vind deze tip en nog heel wat andere goede raad op checkjezelf.be

Voel je dat je mentale weerbaarheid enorm gekelderd is? Dan zou het kunnen dat deze tips niet voldoende zijn voor jou. Probeer erover te praten met een vertrouwenspersoon of durf professionele hulp te overwegen. Je bent niet alleen.

Interne fout - Knack

Sorry, de pagina kan niet worden weergegeven. Een tijdelijk probleem met de server. Probeer het later opnieuw.