Liefst vijftien procent van onze landgenoten lijdt aan slapeloosheid. Eén op de acht Belgen zou bovendien naar medicatie grijpen om beter te kunnen slapen, zo blijkt uit cijfers van het Wetenschappelijk Instituut Volksgezondheid uit 2017. Een allesbehalve ideale oplossing, maar wat kun je anders doen als schaapjes tellen niet langer werkt?
...

Liefst vijftien procent van onze landgenoten lijdt aan slapeloosheid. Eén op de acht Belgen zou bovendien naar medicatie grijpen om beter te kunnen slapen, zo blijkt uit cijfers van het Wetenschappelijk Instituut Volksgezondheid uit 2017. Een allesbehalve ideale oplossing, maar wat kun je anders doen als schaapjes tellen niet langer werkt? Het is een vraag die veel bedrijven en productontwikkelaars zich ook stellen. De Zweedse meubelgigant Ikea bombardeerde slapen tot hét thema van 2019: aan de hand van tips van experts en occasionele workshops hoopt het bedrijf je nachtrust systematisch te verbeteren. Het liefst in een bed uit hun assortiment, welteverstaan.Dan zijn ze aan de andere kant van de oceaan een stuk creatiever. Daar bedachten ze het Gravity Blanket. Via een crowdfundingcampagne hoopten ze 21.500 dollar op te halen om een deken van ongeveer elf kilogram te ontwikkelen dat door druk uit te oefenen op je lichaam bepaalde stoffen verhoogt die de slaap bevorderen en cortisol - ook wel het stresshormoon genoemd - verlaagt. De campagne haalde maar liefst 4.729.263 dollar binnen. De makers kunnen de vraag naar hun zwaartekrachtdeken amper bijhouden, terwijl het deken omgerekend toch zo'n 220 euro kost. Overal ter wereld proberen start-ups ons ervan te overtuigen dat hun product onze nachtrust zal bevorderen en dus de nodige centen waard is. Van hoofdkussens die je slaappatroon tracken over slimme bedden met antisnurksystemen tot een ring die aangeeft wanneer je moe wordt en maar beter gaat slapen. Of wat dacht je van een slaaprobot ter grootte van een baby die je ademhaling controleert voor de schappelijke prijs van 599 dollar?