'Ik deed mijn middelbaar in een blanke 'concentratieschool' in Merksem. Niet wegens haar goede reputatie, maar omdat we vlakbij woonden. (lacht) Mijn klasgenoten waren jongeren uit de hogere middenklasse en daar trok ik me aan op. Voor hen was het evident dat ze hogere studies zouden doe...

'Ik deed mijn middelbaar in een blanke 'concentratieschool' in Merksem. Niet wegens haar goede reputatie, maar omdat we vlakbij woonden. (lacht) Mijn klasgenoten waren jongeren uit de hogere middenklasse en daar trok ik me aan op. Voor hen was het evident dat ze hogere studies zouden doen en dat stimuleerde me om zelf TEW te studeren. Zo werd ik de eerste van de familie met een masterdiploma en een voorbeeld voor mijn zussen en broers. Mijn broers waren eerder op zesjarige leeftijd naar het buitengewoon onderwijs gestuurd wegens een taalachterstand. Mijn moeder had hen daarna aan een andere ASO-school ingeschreven, en nu zitten ze in het vijfde middelbaar en bereiden ze zich voor op de universiteit. Zoals veel ouders wist mijn moeder echter niet dat ze tegen het advies van de leerlingenbegeleiding mocht ingaan - zij dacht dat ze dat stiekem moest doen. Net zoals ze afkortingen als ASO, TSO en BSO niet kende. Velen denken ook nog steeds dat je met een BSO-diploma geen hogere studies mág doen. Die onwetendheid bestendigt de stuitende onderwijsongelijkheid van kansengroepen en allochtone jongeren in Vlaanderen alleen maar. Naast coachingsessies door in totaal 120 rolmodellen, zetten we daarom in op campagnes die jongeren en ouders informeren over ons complexe onderwijssysteem, hun rechten en plichten en de jobmarkt. Sommige beslissingen hebben een te grote impact om ze aan het toeval of geluk over te laten.'