Parfum zonder geurtje

Italiaans kunstenaar Francesco Vezzoli realiseerde een reclamefilmpje voor een onbestaand parfum.

De Italiaanse kunstenaar Francesco Vezzoli gaat de strijd aan met de reclamewereld. Hij maakte een reclamefilmpje voor een nieuw, onbestaand parfum ‘Greed’. Het is een parodie op de alomgekende commercials voor parfum en andere cosmeticaproducten.

De Italiaan is niet aan zijn proefstuk toe. Hij maakte eerder al een trailer voor een onbestaande film en een propagandaboodschap voor een fictieve politieke partij. Voor de parodie op parfumreclame haalde Vezzoli zijn inspiratie bij Marcel Duchamp. De Franse kunstenaar regisseerde in 1921 het parodierende reclamefilmpje ‘Belle Haleine : Eau de Voilette’.

In de versie van Vezzoli spelen de A-list actrices Natalie Portman en Michelle Williams de hoofdrol. In het filmpje met Hitchkock-allures gaan de dames met elkaar op de vuist om het parfum te bemachtigen. Vezzoli heeft ook een kleine cameo in zijn reclame. Hij staat met zijn afbeelding op het flesje parfum.

Vezzoli wilde het volledige publiciteitsproces doorlopen. De reclamelogica bij parfums is volledig opgebouwd rond het thema van ‘aantrekking’. De kunstenaar meent dat de artistieke wereld, in dit geval de sector van parfum, steeds meer aandacht besteedt aan de constructie van ‘verlangen’. Met dit filmpje wil Vezzoli aantonen dat heel wat mensen verleid worden door reclametechnieken en niet door het product. Het bewijs : wij hadden al bijna zin om het denkbeeldige parfum aan te kopen na het zien van de reclame.

Nathalie Vandevelde / Annelien Boens

De tentoonstelling van Francesco Vezzoli tot 21 maart in Gagosian Gallery in Rome / Meer info op: www.gagosian.com

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content