Op Internationale Meisjesdag zullen meisjes/jonge vrouwen bij VTM, Universiteit Antwerpen, de Koninklijke Belgische Voetbalbond en verschillende andere sectoren de scepter zwaaien. De campagne werd samen met de jongerenactivisten van Plan België in elkaar gebokst.
...

Op Internationale Meisjesdag zullen meisjes/jonge vrouwen bij VTM, Universiteit Antwerpen, de Koninklijke Belgische Voetbalbond en verschillende andere sectoren de scepter zwaaien. De campagne werd samen met de jongerenactivisten van Plan België in elkaar gebokst. 'Met meer dan 500 takeovers willen we meisjes van over de hele wereld de boodschap geven dat ook zij leiderschapsrollen mogen ambiëren. Tegelijk willen we iedereen overtuigen van de capaciteiten van meisjes en vragen om komaf te maken met clichés en vooroordelen', Tess Vanacker, jongerenactivist van Plan International.'De jongeren waren erbij betrokken van in het begin en maakten duidelijk dat ze een zinvolle takeover wilden doen. Ze willen echt iets teweegbrengen op deze dag', klinkt het bij Lies Ryckeboer, persverantwoordelijke bij Plan België.'Het is zeker niet zo dat we denken dat jongens geen aandacht verdienen. Op Wereldmeisjesdag zijn het meisjes en jonge vrouwen die de rollen symbolisch invullen en op die manier jonge meisjes inspireren, maar gendergelijkheid is ook heel belangrijk voor jongens.' Lies Ryckeboer: 'Dat is zeker nog nodig. Vrouwen verdienen in België in exact dezelfde functie nog steeds 6.5% minder dan mannen. Dat is slechts één voorbeeld in een reeks van heel wat redenen waarom we de aandacht op dit probleem moeten vestigen. Jongeren geven ook zelf aan dat de gendergelijkheid nog niet bereikt is in ons land. Er zijn nog steeds heel wat stereotype opvattingen waar vooroordelen uit voortvloeien. Die vooroordelen leiden dan weer tot discriminatie. De takeovers vinden plaats in sectoren die relevant zijn voor Meisjesdag. We hebben nog nooit een vrouwelijke eerste minister gehad, dus de politiek is alvast een belangrijke sector om onder de aandacht te brengen. Ook de media en de voetbalbond zullen aan bod komen. Het zijn sectoren waar ze zich wel bewust zijn van het probleem en die openstaan om deel te nemen aan onze takeover, maar het kan dus nog steeds beter.'Lies Ryckeboer: 'Het is een wereldwijde actie, want we vinden het wereldwijd heel belangrijk om meisjes en gendergelijkheid onder de aandacht te brengen. In België willen onze jongeren andere meisjes de boodschap geven dat ze ook leiderschapsrollen kunnen ambiëren, dat ze ook de kansen moeten krijgen om dingen te veranderen in onze maatschappij. Daarnaast willen we het bredere publiek ook aanspreken en hen vragen om komaf te maken met clichés, die we allemaal onbewust hebben. Probeer de capaciteiten van meisjes en vrouwen niet te onderschatten.Heel vaak krijgen mensen van jongs af aan te maken met vooroordelen en clichés. Op die manier sturen we jonge meisjes vaak in een bepaalde richting en stoppen we hen in een hokje. Door in genderclichés te denken, geven we meisjes - en jongens overigens ook - niet altijd de kansen die ze verdienen. Zo kunnen ze zich niet ontplooien en krijgen ze te maken met discriminatie.De dynamiek kan worden uitgelegd met een gekend probleem: Een hardnekkig cliché is dat vrouwen rond hun dertigste zwanger zullen raken en minder tijd willen investeren in hun carrière. Het vooroordeel leidt dan tot discriminatie bij sollicitatiegesprekken. Wanneer een man en vrouw van dezelfde leeftijd en met dezelfde capaciteiten komen solliciteren, zal vaker voor de man worden gekozen, omdat de werkgevers niet verwachten dat vaderschap een grote rol zal spelen op zijn carrière. Dat is discriminatie en houdt het klassieke genderpatroon in stand.'