Negatief nieuws over suiker maakt zoet nog verleidelijker

© iStock

Vertel je iemand die op dieet is hoe slecht een zoete snack wel is niet, dan heb je de zoetigheid alleen maar verleidelijker gemaakt voor hem. Dat ontdekten Amerikaanse wetenschappers.

Vertel een kind dat het iets niet mag doen, en de aantrekkingskracht van het verbodene wordt er vaak alleen maar groter op. Dat principe zou volgens onderzoekers ook gelden voor volwassenen die op dieet zijn en die te horen krijgen dat snacks op basis van suiker slecht voor hen zijn.

Verleidelijk zoet

Onderzoekers van de Universiteit van Arizona onderzochten in drie studies wat het effect is van negatieve berichtgeving over suiker op het consumptiegedrag van mensen. Wat bleek? Negatieve berichten zetten mensen eerder aan om toch eens te proeven van een zoete snack, dan die te schrappen van het menu.In de eerste studie lazen 380 proefpersonen een eenduidig positief, neutraal of een negatief bericht over een dessert.

De onderzoekers wilden nagaan of het meer gebalanceerde bericht meer effect zou hebben om ongezonde keuzes te ontmoedigen.

Mensen die op dieet staan, hadden na het negatieve bericht meer positieve gedachten over ongezond eten, terwijl hun ideeën over gezond eten onveranderd bleven.

In plaats van hen met de negatieve berichtgeving over zoetigheid naar meer gezonde snacks te sturen, bleek de verleiding van suiker net te zijn toegenomen.Voor wie geen dieet volgde, bleef het oordeel over ongezond eten onveranderd.

Chocoladekoekjes

In de tweede studie bekeken 397 deelnemers een eenduidig positief of eenduidig negatief bericht over zoete snacks, gevolgd door een korte video en een proeverij van chocoladekoekjes.

Na het zien van de negatieve berichtgeving, gingen 39 procent meer mensen die op dieet stonden in op het aanbod om een chocoladekoekje te eten dan wie het positieve bericht zag. Opnieuw bleef het oordeel van mensen die niet op dieet stonden onveranderd.

In de derde en laatste studie kregen 324 deelnemers een positief, negatief of tweeledig bericht waar zowel over de positieve als de negatieve effecten van voeding werd geïnformeerd. Nadien werden de proefpersonen uitgenodigd om een snack te kiezen. De onderzoekers wilden nagaan of het meer gebalanceerde bericht meer effect zou hebben om ongezonde keuzes te ontmoedigen.

Wat bleek? De groep die het negatieve bericht te horen kreeg, koos 30 procent vaker voor een ongezonde snack dan zij die het positieve bericht kregen. Er werden 47 procent minder ongezonde snacks gekozen door wie op dieet stond die het dubbele bericht kregen ten opzichte van hen die het negatieve bericht kregen.

De onderzoekers concluderen dat boodschappen die enkel negatief spreken over een bepaalde snack, niet het gewenste effect bereiken.

De studie, The Behavioral Science of Eating, verscheen in het Journal of the Association for Consumer Research. (IPS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content