'Ik heb altijd een zwak gehad voor personages die uitdagen en mensen die op een of andere manier veranderen. Daarnaast heb ik ook een grote interesse voor gender. Van daaruit schreef ik een verhaal over een jonge ballerina die op het moment gekomen i...

'Ik heb altijd een zwak gehad voor personages die uitdagen en mensen die op een of andere manier veranderen. Daarnaast heb ik ook een grote interesse voor gender. Van daaruit schreef ik een verhaal over een jonge ballerina die op het moment gekomen is waarop ze een hormonenbehandeling kan starten, om in alle opzichten tot vrouw te transformeren. Ook in haar opleiding moet ze dus uit de rol van mannelijke danser stappen. Die specifieke setting bepaalde in grote mate de casting. Ik wil de arena van een klassieke dansopleiding zo getrouw mogelijk weergeven, dus werk ik vooral met jonge dansers die weinig of geen acteerervaring hebben. Echt moeilijk is dat niet: vanuit mijn documentaire aanpak laat ik hen vaak zelf het tempo bepalen, en het gaat om een generatie die het gewend is om zichzelf en elkaar constant in beeld te brengen. Cameraschuwheid is hen vreemd (lacht).Sidi Larbi Cherkaoui verzorgt de choreografie. In vergelijking met L'Infini, mijn masterproef, gaat alles in ieder geval veel vlotter. Toen deed ik alles zelf en voelde ik veel druk: het eindresultaat moest iets betekenen. Die druk is er nu ook, maar de productionele en organisatorische ondersteuning maakt een groot verschil. Ik heb me nog nooit zo geamuseerd op de set.'