Kunst: nieuw Goud!

De veiling van de kunstcollectie van YSL en Pierre Bergé is een enorm succes.

De veiling van de kunstcollectie van de vorig jaar overleden modekoning YSL en zijn partner Pierre Bergé is een enorm succes. Dat is allerminst vanzelfsprekend in deze crisistijd. Hiermee bewijst Christie’s dat klassieke kunst, antiek, impressionisten en moderne meesters toch een zekere belegging kan zijn, misschien wel net zo safe als goud!

Iedereen hield zijn hart vast voor deze megaveiling. Net voor de veiling, eind vorige week, begon je ook negatieve berichten te lezen, waarin rekening werd gehouden met minder positieve resultaten. Zelfs na de eerste veilingdag, weliswaar van de duurste stukken, is het resultaat uitstekend. Met een opbrengst maandag van 206.17 miljoen euro zet deze veiling een record voor een privé collectie. In 1997 werd een gelijkaardige verzameling afgehamerd van Paul Ganz, in New York, voor 207 miljoen dollar.

Records
De YSL-veiling is ook goed voor talrijke records. Zo werden recordprijzen betaald voor werken van Brancusi, Mondriaan, Matisse, Giorgio de Chirico en Marcel Duchamp. Het belangrijke kubistische schilderij van Picasso bleef evenwel onverkocht. Je kunt ervan op aan dat de totale opbrengst nog flink zal stijgen, want er moeten nog heel wat kostbaarheden onder de hamer worden gebracht zoals renaissance bronzen, ivoor en email.

Besluit
Deze veiling is een uitstekende zaak voor de kunstmarkt die zich hierdoor profileert als een volwaardige alternatieve belegging zonder overdreven risico. Het ziet er toch wat naar uit dat de klassieke kunst het nieuwe goud van de belegger kan zijn. Laten we dit toch wat nuanceren. Vooreerst is het succes van deze veiling verklaarbaar door de klinkende pedigree van de collectie. Je kunt ervan op aan dat de beau monde van de gehele wereld, Amerikaan of Aziaat, zijn status wat graag op wil krikken met een kleinood uit de collectie YSL. Daarnaast is de collectie op zich ook bijzonder fraai. Dergelijke werken van klassieke moderne meesters komen niet elke dag op de markt. Ten slotte heeft Christie’s de veiling ook in uitstekende banen geleid met een degelijke pr-campagne. Maar denk nu maar niet dat daarom de hele kunsthandel gered wordt! In de voorbije tijd stelden we vast dat werk van hedendaagse kunstenaars het veel minder goed doet op de markt en soms al snel 30 tot 50 % in waarde krimpt. De reden lijkt voor de hand te liggen. Veel werk van levende meesters werd in de voorbije jaren soms wat artificieel opgewaardeerd. De beleggers verkiezen dus vaste waarden, kunst van voor 1960- 1970. We weten ook niet hoe minder bekende goden het op de markt zullen doen. Het is helemaal niet zeker dat werk van middelmatige kwaliteit, zonder ronkende pedigree, duur zal worden verkocht.

Maastricht
Toch is deze veiling een ruggesteun voor de markt, ook voor de prestigieuze kunstbeurs Tefaf die straks in Maastricht plaatsgrijpt (13 tot 22.3). Daar wordt immers een gelijkaardig aanbod verwacht. De kans bestaat dat ook deze topbeurs een succes wordt.

Wie de veiling op de voet wil volgen raden we aan te surfen naar www.christies.com.

Piet Swimberghe.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content