Foodwatch onderzocht in totaal 24 producten die gepromoot worden door kinderhelden. Alle producten bleken volgens criteria van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) rood te scoren op minstens één voedingsstof. Zo scoorden 20 van de 24 producten onvoldoende op suiker, 4 op vet, 13 op verzadigd vet, en 4 op zout. "Volgens de WHO-criteria zou niet één product richting kinderen kunnen worden gepromoot", stelt foodwatch.

E-mailactie

Om de 'ongezonde kindermarketing' te stoppen, is de consumentenorganisatie een e-mailactie gestart tegen het Belgische multimediabedrijf Studio 100. In de mails vraagt foodwatch Studio 100 te stoppen met het "uitlenen" van haar kinderidolen voor de promotie van producten als koekjes, ijs, snoep, chips, hagelslag en fruitsap.

Niet alleen Studio 100

Foodwatch nuanceert wel het belang van Studio 100, want dat bedrijf is lang niet de enige partij die haar karakters via licenties uitleent aan ongezonde producten. Ook bedrijven als Disney, Nickelodeon en de Efteling 'verhuren' hun kinderidolen aan voedselfabrikanten die onverantwoorde producten aanbieden.

(Belga)

Foodwatch onderzocht in totaal 24 producten die gepromoot worden door kinderhelden. Alle producten bleken volgens criteria van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) rood te scoren op minstens één voedingsstof. Zo scoorden 20 van de 24 producten onvoldoende op suiker, 4 op vet, 13 op verzadigd vet, en 4 op zout. "Volgens de WHO-criteria zou niet één product richting kinderen kunnen worden gepromoot", stelt foodwatch. Om de 'ongezonde kindermarketing' te stoppen, is de consumentenorganisatie een e-mailactie gestart tegen het Belgische multimediabedrijf Studio 100. In de mails vraagt foodwatch Studio 100 te stoppen met het "uitlenen" van haar kinderidolen voor de promotie van producten als koekjes, ijs, snoep, chips, hagelslag en fruitsap. Foodwatch nuanceert wel het belang van Studio 100, want dat bedrijf is lang niet de enige partij die haar karakters via licenties uitleent aan ongezonde producten. Ook bedrijven als Disney, Nickelodeon en de Efteling 'verhuren' hun kinderidolen aan voedselfabrikanten die onverantwoorde producten aanbieden.(Belga)