Kan deze app een oplossing zijn voor eenzaamheid bij ouderen?

© Getty Images
Anke Wauters
Anke Wauters Journaliste Knack Focus en Knack Weekend

Na de hartoperatie van haar 70-jarige stiefvader kreeg Isabelle De Vos (40) het idee om een app te ontwikkelen om mensen die hulp nodig hebben in contact te brengen met mensen die willen helpen.

helpr is een opstartend online platform waarop mensen die hulp nodig hebben in contact kunnen komen met mensen die willen helpen. Oude mensen die niet meer goed te been zijn en maar moeizaam boodschappen kunnen doen. Oudere mensen die zich eenzaam voelen of niet meer mee zijn met de digitalisering van de maatschappij. Alleenstaanden die moeten revalideren na een ongeval of na een operatie. Mensen die gewoon af en toe nood hebben aan gezelschap en een luisterend oor.

Er zijn veel mensen die hulp nodig hebben. Maar zijn er ook veel mensen die willen helpen? Isabelle De Vos (40), bedenker van het platform, meent van wel: ‘Anderen helpen is een gratis goed gevoel. En je hoeft er niet veel moeite voor te doen. Iemand die je boodschappen kan doen. Iemand die een keer per week wil bellen. Er zijn zoveel kleine dingen die kunnen gebeuren waar we soms niet bij stil staan.’

Ik vind het altijd erg wanneer oudere mensen beseffen dat het niet meer gaat en er niemand is die hen helpt.

Isabelle De Vos, bedenker vanhelpr

Isabelle kreeg het idee dankzij haar stiefvader, die net 70 is geworden en onlangs een hartoperatie nodig had: ‘Hij woont in Ivoorkust en komt een keer per jaar naar België. Na zijn operatie is hij vier maanden bij ons gebleven. Vrienden vielen omver dat wij dat deden. Voor mij leek het normaal. Ik vind het altijd erg wanneer oudere mensen beseffen dat het niet meer gaat en er niemand is die hen helpt.’

Eenzaamheid ouderen

Eenzaamheid is een van de grootste problemen die we hebben, zegt Isabelle. Vooral bij oudere mensen: ‘Hoe vaak gaan oudere mensen niet 10 x ergens voorbij in de hoop dat er iemand is met wie ze een praatje kunnen slaan? Die eenzaamheid is een basis van veel van hun andere problemen.’

Digitalisering van de maatschappij isoleert mensen meer, volgens Isabelle: ‘Jongeren hebben het gemakkelijker om in Messenger en WhatsApp eens te praten. Als ouderen elkaar niet meer zien hier op de markt, bij wijze van spreken, valt veel weg.’

‘Ik denk dat jongeren echt niet meer beseffen hoe interessant oude mensen zijn. Elke keer leer ik iets bij van hen, al was het maar een leuk weetje.’

Op die manier kan helpr handig voor zijn, meent Isabelle: mensen zich terug nuttig doen voelen. ‘Iemand kan je leren schaken, breien, naaien… eender wat. Oudere mensen hebben zoveel knowhow en expertise. Ze kunnen dat wel delen maar ze weten niet meer hoe. Op die manier wil ik mijn platform aantrekkelijk maken voor iedereen. Het kan een win-winsituatie zijn.’

Aanvulling op bestaande hulpnetwerk

Het is niet de bedoeling dat helpr het bestaande hulpnetwerk van sociaalwerkers, OCMW, Wit-Geel Kruis en dokters vervangt. ‘Het moet eerder een aanvulling zijn en in sommige gevallen die mensen ontlasten’, nuanceert Isabelle, ‘Ik heb veel gesproken met mensen uit de sociale sector. Telkens hoor je hetzelfde: de werkdruk is enorm hoog en er is gewoon geen tijd meer om verder te gaan dan de verplichte checklist afvinken.’

Daar kan helpr inspringen: ‘Als veel mensen zelfs maar een paar uurtjes van hun tijd willen investeren kan dat al een groot verschil maken.’

We moeten het dialoog tussen verschillende generaties aanwakkeren en eenzame mensen tonen dat ze andermans tijd waard zijn.

De dag van vandaag kruipen mensen om allerlei redenen steeds vaker terug in hun eigen cocon. Van een gemeenschap is er weinig sprake, zegt Isabelle.

Isabelle wil met haar platform het sociaal weefsel versterken: ‘Ik denk dat in familiale kring of tussen vrienden en buren er nog hechte banden zijn. Maar te vaak zie ik dat een oud vrouwtje op straat bijvoorbeeld iets voorheeft en voorbijgangers niet eens stil blijven staan. Mensen hebben het druk, ze rushen van hier naar daar.’

Het is nu eenmaal zo, zegt Isabelle: ‘We hebben minder tijd. We moeten het dialoog tussen verschillende generaties aanwakkeren en eenzame mensen tonen dat ze andermans tijd waard zijn. We moeten zorgen voor elkaar terug vanzelfsprekend maken.’

Gent als test

Isabelle is een Brusselse en woont nog maar twee jaar in Gent, maar volgens haar is de Arteveldestad de perfecte plek om haar initiatief te lanceren: ‘Gent is een sociale stad. Er is een diverse bevolking die op een relatief kleine oppervlakte samenwoont. Dit is een studentenstad en een stad waar veel jonge gezinnen in of rond het centrum blijven wonen.

‘We hebben ook een groep 65-plussers die bijna 20% bedraagt. Mensen lopen hier nog veel op straat, nemen minder de wagen. Hier moet het kunnen dat je mensen terug aanspreekt en tijd maakt om elkaar te helpen als het nodig is, dacht ik. Mensen staan hier dicht bij elkaar.’

Isabelle is technisch niet thuis in de ontwikkeling van apps. Maar ze heeft zelf een communicatiebedrijf en kent veel mensen die er goed in zijn. De bedoeling is dat ze iemand aan het werk zet om het platform te ontwikkelen. Daarvoor wil ze het burgerbudget van Stad Gent gebruiken. Je kan hier op haar initiatief stemmen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content