“Je huis heeft, net als je huid, een geur nodig”

Knackweekend.be sprak met Debbie Wild van het wereldberoemde Londense parfumhuis Jo Malone.

In de geurenwereld is het Londense huis Jo Malone een begrip. Sinds de opening van de eerste winkel in Walton Street in 1994 groeide het luxelifestylemerk uit tot een internationaal gewaardeerd bedrijf dat in 24 landen verkocht wordt. Op basis van zijn geurencollectie heeft Jo Malone ook kaarsen, geurstokjes en diffusers voor in huis ontwikkeld. Knackweekend.be sprak met Debbie Wild, de directrice Parfum en Lifestyle van het merk.

Steeds meer winkels à la Abercrombie & Fitch of Bellerose hebben een eigen parfum. Groeit die tendens ook bij particulieren?

Debbie Wild: “Het klopt dat, net zoals in winkels, ook steeds meer mensen in hun huis een persoonlijke geur willen. Het is een soort statement, een extra manier om je persoonlijkheid in de verf te zetten. Op die manier spreek je een extra zintuig van je gasten aan, waardoor ze zich een bezoek aan je huis ook via de geur zullen herinneren.”

Een van de basisconcepten van Jo Malone is Fragrance Combining. Wat houdt dat in?

Wild: “Ons gamma bestaat uit 20 geuren, maar die zijn onderling allemaal combineerbaar. In totaal zijn er ongeveer 300 mogelijkheden. Op die manier willen we onze klanten stimuleren om niet alleen voor zichzelf, maar ook voor hun huis een persoonlijk palet samen te stellen. Het is de bedoeling om onze geuren in laagjes, en dus door elkaar, te gebruiken. De meeste geuren hebben ook een voor het huis bruikbare variant, zoals een met de hand gemaakte kaars of diffuser. Om je op reis, in een anonieme hotelkamer, meteen thuis te voelen hebben we bijvoorbeeld ook een reisvariant ontwikkeld.”

Hoe help je mensen om de juiste geur te kiezen?

Wild: “Vaak komen mensen langs met foto’s of anders pols ik naar de stijl van hun woning. Naar de kleuren en de texturen, maar ook naar de geur waarvan ze houden. Voor een huis in een meer landelijke stijl zou ik bijvoorbeeld English Pear & Freesia aanraden, terwijl ik voor een modern huis met houten vloer en veel staal voor Blue Agava & Cacao zou opteren. Eventueel in combinatie met Nectarine Blossom & Honey, om een speels, ietwat zoet effect te evoqueren. Voor een huis vol souvenirs en kunstwerken lijkt Wild Bluebell me perfect, omdat hij een beetje de sfeer van Alice in Wonderland oproept. Hij brengt ook ongetwijfeld grote velden boshyacinten, die zo typisch zijn voor Groot-Brittannië, in herinnering. De geur sluit dan ook perfect aan bij de typisch Britse traditie waar Jo Malone voor staat.”

Stel: je wil een diner organiseren in je tuin. Welke geuren maken het geheel af?

Wild: “Door op het tafelkleed een beetje Lime, Basil & Mandarin te spuiten hou je de insecten weg. Net voor je gasten aankomen kan je de linnen servetten besprenkelen met de linnenspray Acqua di Limone: het frisse aroma verdringt de geur van het eten niet en geeft de gasten het gevoel alsof ze op een frisse zomeravond van een gin-tonic nippen. Om een dessert met sorbet of vruchten kracht bij te zetten kan je niet alleen een dessertwijn serveren, maar bijvoorbeeld ook de kaars Nectarine Blossom & Honey laten branden. Om na de maaltijd de geur van rook te verdrijven doet de Grapefruit-kaars wonderen.”

Elien Haentjens

Tips van Debbie Wild over welke geur bij een ruimte, een seizoen of een periode van de dag past, lees je in het gerelateerde artikel. In België is Jo Malone enkel en alleen verkrijgbaar bij het Brusselse Senteurs d’Ailleurs, dat gespecialiseerd is in unieke schoonheidsproducten van over de hele wereld. De home collectie is vanaf midden april beschikbaar. Prijzen variëren tussen 25 en 60 euro.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content