Terwijl sommige aanstaande ouders inspiratie voor babynamen vinden bij familie, richten anderen zich tot Instagram. BabyCenter.com, een website die al 15 jaar een lijst met hoog scorende babynamen in de wereld deelt, meldt een stijging van het aantal namen die verwijzen naar de populaire amateurfotografie-app. Dat is in ieder geval één manier om te beslissen welke filter er over het geboortekaartje moet.

Millennials

Klassieke namen staan nog steeds bovenaan de lijst. 'Jackson' en 'Sophia' behouden de eerste plaats. Maar het aantal namen gebaseerd op Instagramfilters steeg opmerkelijk. Zo werden er 75% meer kinderen met de naam Lux geboren tegenover 2014 en 42% meer met de naam Ludwig. Ook 'Valencia' en 'Juno' blijken aantrekkelijk.

'Dit is de eerste keer dat we de technologie zien als een bron van inspiratie', zegt Linda Murray in een persbericht van BabyCenter. 'Foto's posten is een belangrijk deel van ons dagelijks leven, vooral bij millennials', verklaart Murray het fenomeen.

Het verslag van BabyCenter baseert zich op meer dan 340.000 ingegeven namen op de website. Wereldwijd kunnen gebruikers de naam van hun nieuw kindje registreren in de online databank. Daaruit blijkt dat ook het zonnestelstel en populaire tv-programma's een inspiratiebron zijn: 'Venus', 'Piper' uit Orange Is The New Black en 'Lucious' of 'Hakeem' uit Empire werden in 2015 vaak gekozen. (AW)

Terwijl sommige aanstaande ouders inspiratie voor babynamen vinden bij familie, richten anderen zich tot Instagram. BabyCenter.com, een website die al 15 jaar een lijst met hoog scorende babynamen in de wereld deelt, meldt een stijging van het aantal namen die verwijzen naar de populaire amateurfotografie-app. Dat is in ieder geval één manier om te beslissen welke filter er over het geboortekaartje moet.MillennialsKlassieke namen staan nog steeds bovenaan de lijst. 'Jackson' en 'Sophia' behouden de eerste plaats. Maar het aantal namen gebaseerd op Instagramfilters steeg opmerkelijk. Zo werden er 75% meer kinderen met de naam Lux geboren tegenover 2014 en 42% meer met de naam Ludwig. Ook 'Valencia' en 'Juno' blijken aantrekkelijk. 'Dit is de eerste keer dat we de technologie zien als een bron van inspiratie', zegt Linda Murray in een persbericht van BabyCenter. 'Foto's posten is een belangrijk deel van ons dagelijks leven, vooral bij millennials', verklaart Murray het fenomeen. Het verslag van BabyCenter baseert zich op meer dan 340.000 ingegeven namen op de website. Wereldwijd kunnen gebruikers de naam van hun nieuw kindje registreren in de online databank. Daaruit blijkt dat ook het zonnestelstel en populaire tv-programma's een inspiratiebron zijn: 'Venus', 'Piper' uit Orange Is The New Black en 'Lucious' of 'Hakeem' uit Empire werden in 2015 vaak gekozen. (AW)