Fashion Revolution Day herdenkt ramp in textielfabriek

Vandaag dragen we onze kledij binnenstebuiten om de ramp in de textielfabriek in Bangladesh te herdenken. Precies een jaar geleden vonden 1133 mensen de dood en geraakten meer dan 2500 mensen gewond toen een fabriek instortte.

Vandaag dragen we onze kledij binnenstebuiten om de ramp in de textielfabriek in Bangladesh te herdenken. Precies een jaar geleden vonden 1133 mensen de dood en geraakten meer dan 2500 mensen gewond toen een fabriek instortte.

‘Who Made Your Clothes’ vraagt de organisatie van Fashion Revolution Day zich af. Om mensen bewust te maken van de herkomst van hun kledij en de slachtoffers van de ramp te herdenken, vindt op 24 april 2014 deze actie voor de eerste keer plaats. Ze vinden dat het hoog tijd is dat mensen nadenken over de herkomst van hun kleding en revolteren tegen de onheuse behandeling van textielarbeiders.

Keer je kleding binnenstebuiten

Om de organisatie te steunen, draag je vandaag je kleding binnenstebuiten. Op die manier kan iedereen zien waar je kledij gemaakt werd en denken we bewuster na over de textielarbeiders die zwoegen voor onze modewensen.

In Bangladesh werken 3,5 miljoen mensen in de kledingindustrie, vaak onder erbarmelijke omstandigheden. Na de ramp sloten verschillende modeketens, waaronder H&M, Hema en JBC, het zogenaamde Bangladesh Akkoord om de veiligheidsomstandigheden in de Bengaalse fabrieken te verbeteren. Een gevolg van dit akkoord is dat het minimumloon van de arbeiders werd opgetrokken. Toch is er nog heel wat werk aan de winkel.

In België herdenken Wereldsolidariteit en Schone Kleren Campagne de ramp met een optocht en monument in de modestad Antwerpen. Ook het Belgische label Howlin’ laat weten vandaag hun kleding omgekeerd te dragen. Hun wollen truien worden vervaardigd in artisanale ateliers in Schotland en Ierland onder eerlijke en ecologische omstandigheden.

Revolteer via sociale media

Wie Fashion Revolution Day wil steunen, kan via Instagram een foto verspreiden van binnenstebuiten gekeerde kleding. De hashtag #InsideOut toont aan dat je deelneemt aan de campagne en door @Fash_Rev te vermelden, stel je de organisatie op de hoogte van je bijdrage. (LP)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content