Doelgroepdating: het daten van de toekomst?

Het groeiend succes van de beruchte dating-app Tinder heeft er voor gezorgd dat de mobiele dating industrie onuitputtelijk naar alternatieven voor de app op de proppen komt. © iStock

Het groeiend succes van de beruchte dating-app Tinder heeft er voor gezorgd dat de mobiele dating industrie onuitputtelijk naar alternatieven voor de app op de proppen komt. Hoewel de ene app al origineler is als de anderen, markeren ze allemaal een duidelijke trend: het doelgroepdaten.

In het eindeloze aanbod van ordinaire dating apps zien sommigen door het bos de bomen niet meer, en kiezen ze simpelweg voor de grootste aanbieder op de markt. Toch zijn bepaalde apps origineel en uniek in hun soort. Deze applicaties zijn amper gefocust op systematische vleeskeuring en vluggertjes, maar vertegenwoordigen een vers concept dat zich niet richt op de gehele online datingmarkt, maar die zich in plaats daarvan focust op verschillende, aparte doelgroepen.

Een overzichtje van de nieuwste dating apps met een unieke, originele formule. Ze zijn reeds te downloaden oftewel momenteel nog veelbelovend in de maak.

Binger: Een samentrekking van het woord ‘binge-watching’ en Tinder. Het concept van de app is om seriekijkers met dezelfde kijkvoorkeuren op Netflix te koppelen aan elkaar. Hoewel er reeds concrete plannen zijn voor de app, is de ontwikkeling en uitvoering er van momenteel nog niet mogelijk. Het grote probleem is dat Netflix de kijkvoorkeuren van haar gebruikers weigert openbaar weer te geven, en (tot nu toe) dus weigert mee te werken met Binger.

Swopp: Ook wel de “Tinder voor sollicitanten” genoemd. Als je oog valt op een bepaalde jobaanbieding, wordt er naar rechts geveegd met je vinger. Lijkt de job je maar niets, ‘swop’ je gewoon naar links om de vacature over te slaan en op zoek te gaan naar een geschiktere job. Persoonlijke competenties en behoeftes kunnen gemakkelijk worden op gelijst, om vervolgens te ‘matchen’ met de vacatures die beschikbaar zijn op Swopp.

Swop, ook wel de Tinder voor sollicitanten genoemd, staat je toe je competenties te 'matchen' met vacatures.
Swop, ook wel de Tinder voor sollicitanten genoemd, staat je toe je competenties te ‘matchen’ met vacatures.© Swop

Cuddlr: ‘Geen dating app, maar een middel om mensen dicht bij elkaar te brengen’, aldus de makers. Voor wie niet op zoek is naar een specifiek iemand, maar simpelweg nood heeft aan een knuffel. De applicatie zoekt gebruikers die zin hebben in een lange omhelzing en wat menselijk contact. Hiermee doorbreekt de app de gewoonte van het ‘gewone daten’ op café, waar op een date vaak onnodig een of twee drankjes moeten worden uitgezeten met een persoon die uiteindelijk niet interessant blijkt te zijn.

Willow: Deze dating app focust zich op persoonlijkheid in plaats van uiterlijk. Bij het inloggen stel je een eigen profielfoto in, maar wanneer je voor het eerst begint te praten met iemand, blijft die tijdelijk verborgen en stel je elkaar eerst een paar vragen. Het gesprekonderwerp mag je zelf bepalen, en naargelang iemand dit interessant vindt, kan er een gesprek over begonnen worden. Wanneer er een wederzijdse interesse is qua antwoorden omtrent het onderwerp, kun je mekaars foto’s zien.

High There!: Applicatie voor cannabisgebruikers, van recreatieve gebruikers tot rokers die gebruiken op een dagelijkse basis. High There! dient niet enkel om te daten. Het is ook de bedoeling dat cannabispatiënten zo met elkaar in contact komen en op die manier steun te kunnen uitbrengen aan lotgenoten. De app is momenteel enkel beschikbaar in staten in de VS waar cannabis legaal is voor medicinale doeleinden.

Thurst: Een crowdfunding project in volle ontwikkeling voor mensen die het beu zijn om ordinaire dating apps te gebruiken die zich voornamelijk richten op het blanke, heteroseksuele individu. De app richt zich in alle discretie op o.a. transgenders en holebi’s. Verschillende filters zullen tijdens het aanmelden aan- of uit worden gezet, bijvoorbeeld relatie- of seksuele voorkeuren

(LD)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content