Het loopt heel vaak fout met onze goede voornemens. Eén van de redenen is bijvoorbeeld hoe we die voornemens omschrijven. Een onderzoek van Amy Cuddy, sociaal psychologe aan de Universiteit van Harvard, toonde in 2014 aan dat we onze voornemens compleet verkeerd aanpakken. We zijn te ambitieus, we focussen te hard op het resultaat en vertrekken vanuit een negatief zelfbeeld. Op deze manier is falen reëel en bevestigen we dat negatieve zelfbeeld van onszelf.

Resoluties voor het nieuwe jaar bestaan vooral uit gedragsverandering, dus niet zomaar de intentie hebben om iets te doen. Volgens Bustle moeten het antwoord zoeken in de marketingpsychologie. Het 'question-behavior' effect vindt plaats wanneer bij iemand door middel van een bevraging gepolst wordt naar intenties. Intenties, of goede voornemens, die tijdens dit vraaggesprek naar boven komen, zullen doorgaans meer nageleefd worden.

Vergeet-me-nietje

Psychologen zijn er nog niet helemaal uit hoe het komt dat deze werkwijze effect heeft. Er bestaan al twee theorieën die het succes verklaren. Enerzijds brengt deze ondervraging je ideeën en intenties naar het voorplan van je gedachten, waardoor je ze niet snel zult vergeten. Anderzijds geeft het ons een ongemakkelijk gevoel om beloftes en uitgesproken voornemens niet na te komen. Dit laatste bevestigt ook één van de belangrijkste factoren van het welslagen van je goede voornemens: maak het openbaar.

Enkele studies toonden aan dat sommige vragen geschikter zijn dan anderen om tot een gewenst resultaat te leiden. Specifieke vragen zoals 'Ga je vanaf nu elke woensdag naar de yogales?' zijn effectiever dan 'Ga je meer bewegen?'. Een gedetailleerde omschrijving van je doelen is essentieel, net als je woordgebruik. Ga nooit 'beloven' of 'zweren', maar doe het gewoon.

Je laten bevragen zal natuurlijk niet de ultieme oplossing zijn, andere aspecten zijn ook van groot belang. Maar het kan alvast een stap in de goede richting zijn. (AB)

Het loopt heel vaak fout met onze goede voornemens. Eén van de redenen is bijvoorbeeld hoe we die voornemens omschrijven. Een onderzoek van Amy Cuddy, sociaal psychologe aan de Universiteit van Harvard, toonde in 2014 aan dat we onze voornemens compleet verkeerd aanpakken. We zijn te ambitieus, we focussen te hard op het resultaat en vertrekken vanuit een negatief zelfbeeld. Op deze manier is falen reëel en bevestigen we dat negatieve zelfbeeld van onszelf. Resoluties voor het nieuwe jaar bestaan vooral uit gedragsverandering, dus niet zomaar de intentie hebben om iets te doen. Volgens Bustle moeten het antwoord zoeken in de marketingpsychologie. Het 'question-behavior' effect vindt plaats wanneer bij iemand door middel van een bevraging gepolst wordt naar intenties. Intenties, of goede voornemens, die tijdens dit vraaggesprek naar boven komen, zullen doorgaans meer nageleefd worden.Vergeet-me-nietjePsychologen zijn er nog niet helemaal uit hoe het komt dat deze werkwijze effect heeft. Er bestaan al twee theorieën die het succes verklaren. Enerzijds brengt deze ondervraging je ideeën en intenties naar het voorplan van je gedachten, waardoor je ze niet snel zult vergeten. Anderzijds geeft het ons een ongemakkelijk gevoel om beloftes en uitgesproken voornemens niet na te komen. Dit laatste bevestigt ook één van de belangrijkste factoren van het welslagen van je goede voornemens: maak het openbaar. Enkele studies toonden aan dat sommige vragen geschikter zijn dan anderen om tot een gewenst resultaat te leiden. Specifieke vragen zoals 'Ga je vanaf nu elke woensdag naar de yogales?' zijn effectiever dan 'Ga je meer bewegen?'. Een gedetailleerde omschrijving van je doelen is essentieel, net als je woordgebruik. Ga nooit 'beloven' of 'zweren', maar doe het gewoon. Je laten bevragen zal natuurlijk niet de ultieme oplossing zijn, andere aspecten zijn ook van groot belang. Maar het kan alvast een stap in de goede richting zijn. (AB)