Designers Against Aids ontvangen 75.000 euro van M.A.C

In het Antwerpse stadhuis mocht Hannelore Knuts 75.000 euro in ontvangst nemen, in naam van Designers Against Aids.

In de pop-up shop van Designers Against Aids (D.A.A), gevestigd in het Antwerpse stadhuis, mocht het Belgische topmodel Hannelore Knuts, de ambassadrice van D.A.A., een cheque ter waarde van 75.000 euro in ontvangst nemen. Het bedrag dat geschonken werd door het cosmeticamerk M.A.C. zal Hannelore niet zelf opsouperen, maar wel overdragen aan de oprichtster van de non-profit organisatie Ninette Murk.

Popsterren Nicki Minaj en Ricky Martin zijn het gezicht van een wereldwijde M.A.C.- campagne voor de Viva Glam lipstick. Met de opbrengsten sponsort het cosmeticamerk het International HIV/AIDS Awareness Education Center. Dat is niet alleen het meest recente, maar vooral het meest ambitieuze project van D.A.A tot nu toe. In de pop-up shop in het hartje van Antwerpen stelt D.A.A. de deuren van het centrum open voor jeugd van over de hele wereld. In het IHAEC leren de jongeren hoe ze een succesvolle aidspreventiecampagne in hun thuisland uit de grond kunnen stampen. De nadruk ligt daarbij vooral op campagnes die gebruik maken van elementen uit de popcultuur, een methode waar D.A.A. prat op gaat.

Julie Van Ongevalle, de brandmanager van M.A.C., droeg de royale cheque over aan Hannelore Knuts en voegde er met een zenuwachtig lachje aan toe dat de belastingen wel eerst van het bedrag werden afgetrokken. Alsof ze zich hoeft te excuseren als brandmanager van een cosmeticamerk dat 75.000 euro veil heeft voor het goede doel.

Seksuele voorlichting door oude schoolmeesters

Oprichtster van D.A.A. Ninette Murk nodigde haar goede vriendin Hannelore Knuts enkele jaren geleden uit om een van de ambassadrices van de non-profit organisatie te worden. Ninette startte haar carrière als modejournaliste en in de modestad Parijs liepen de twee elkaar geregeld tegen het lijf. Het internationale topmodel met Belgische roots ging in op het verzoek en is sindsdien het Belgische gezicht van D.A.A.

Ze ziet het als haar persoonlijke taak de boodschap van de non-profit organisatie in haar eigen land te verkondigen. “We moeten er eerlijk in zijn: een bekend gezicht helpt de media-aandacht voor HIV/AIDS te vergroten”, zegt ze vastberaden. “De kracht van D.A.A. is dat ze via de popcultuur jongeren bereiken. De jeugd luistert veel liever naar een jong Mieke dan naar een oude, saaie leraar”. Geen mens die ooit seksuele voorlichting kreeg op de schoolbanken, zal dat tegenspreken.

Veilige seks is cool

Ninette Murk richtte in 2004 Designers Against Aids op in het kader van haar non-profitorganisatie Beauty Without Irony. Het doel was – en is nog steeds – het bewustzijn over de ziekte in de internationale media te vergroten. Ninette Murk blijft vooral benadrukken dat de ziekte te voorkomen is. “Het doel van onze organisatie is simpelweg dat aids uitgeroeid wordt”, beklemtoont de oprichtster van D.A.A. “En ook dat we jongeren duidelijk maken dat ze bij het vrijen een condoom moeten gebruiken. Als jongeren voortaan allemaal een condoom dragen tijdens het vrijen, is HIV/AIDS binnen een generatie uitgeroeid. Zo simpel is het.”

Door internationale beroemdheden het gezicht te maken van de verschillende aidspreventiecampagnes, probeert D.A.A. het condoomgebruik bij jongeren te stimuleren. En die boodschap blijkt ook aan te komen. “We krijgen heel veel mails van jongeren, vooral meisjes, die schrijven dat ze er nooit eerder bij hadden stilgestaan hoe belangrijk het wel niet is om een condoom te gebruiken bij het vrijen”, beweert Ninette Murk. “Maar als de jongens van Tokyo Hotel verkondigen dat veilige seks nodig en zelfs cool is, dan zal dat ook wel zo zijn, redeneren ze.”

Shoppen met een gerust geweten

Ook een pop-up shop is volgens Ninette een goede manier om het bewustzijn over de ziekte te vergroten. Oké, de pop-up stores schieten tegenwoordig als paddenstoelen uit de grond, maar in dit geval is het doel van de tijdelijke winkel heel nobel. De store die in het Antwerpse stadhuis opdook, verkoopt alle producten die D.A.A. in samenwerking met bekende ontwerpers en bedrijven ontwikkelde. De prijzen variëren tussen één en 200 euro.

Voor dat bedrag kan je kiezen uit de collectiestukken die H&M in samenwerking met Katy Perry, Yoko Ono, Timbaland, Moby, Yelle, Dangerous Muse en N.E.R.D. creëerde voor Fashion Against Aids. Ook kan je een hebbedingetje uit Bali kopen tegen een zacht prijsje. Op deze laatste manier steun je de Bali Kids, Balinese wezen die hun ouders verloren aan HIV/AIDS. Tenslotte zullen er ook spullen van Katherine Hamnett, Véronique Branquinho voor Delvaux en Marc Jacobs voor Playboy verkrijgbaar zijn.

De aidscijfers gaan nog steeds in stijgende lijn

Kortom, in het Antwerpse stadhuis kan je een maand lang shoppen met een gerust geweten. “Met de opbrengsten financieren we onze volgende projecten”, is bij Ninette te horen. En die projecten zijn nog steeds doodnoodzakelijk, letterlijk. Hannelore herinnert zich nog dat de ziekte plots opdook tijdens haar jeugd. “In de jaren tachtig kon je het onderwerp gewoon niet negeren. Iedereen praatte erover, maar even snel als de ziekte opdook, verdween na een aantal jaren ook de media-aandacht.”

“Mensen denken dat het aantal aidsslachtoffers intussen gestagneerd is, maar dat is niet het geval. De cijfers gaan nog steeds in stijgende lijn, terwijl het een ziekte is die perfect te voorkomen valt.” Wie dus een kleine (of grote) duit in de zak van de non-profitorganisatie wil doen, kan vanaf acht mei terecht in de pop-up shop van D.A.A. (JK)

Vlaamse en buitenlandse IHAEC studenten en DAA stagiaires houden de tijdelijke winkel open van 8 mei tot en met 16 juni. Voor meer informatie kan je terecht op de website of op de facebookgroep van Designers Against Aids.

Op Youtube kan je een abonnement nemen op het designersagainstaids-kanaal en Twitteraars kunnen designers against aids volgen via hun account.


Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content