Ochtendmens of geen ochtendmens. De lezers van het populaire zelfhulpboek Miracle Morning worden allemaal hetzelfde geadviseerd: sta een uur vroeger op dan normaal en benut die tijd optimaal. Auteur Hal Elrod omschrijft in zijn 60-pagina's tellende manifest hoe je dat best doet.

Ik las enthousiast mijn exemplaar van het mirakelboek en bestudeerde zorgvuldig het stappenplan dat Elrod in zijn boek omschrijft. De schrijver gebruikt er een handig acroniem voor: Life Savers. Het eerste woord is louter ter versiering. 'Savers' staat voor zes Engelse woorden: silence, affirmation, visualisation, exercise, reading en scribing.

Het extra uur vul je dus in door stil te zijn en te mediteren, je doelen luidop te zeggen, te bevestigen en te visualiseren op bijvoorbeeld een prikbord. Door te bewegen, te lezen en te schrijven in een soort van dagboek. Zo gezegd, zo gedaan. Maar niet heus.

© Annick Wellens

Nog eens sluimeren

Hoewel ik testte hoe je een doordeweekse ochtend tot een mirakel omtovert, ondervond ik vooral hoe je dat niet doet. Niet met opzet. Ik ben gewoon geen ochtendpersoon. 'Als je geen ochtendpersoon bent, is het een ongelofelijk slecht idee om jezelf op die manier te dwingen om vroeger op te staan', beaamt Patrick Luyten, professor psychologie en geluksexpert aan de KU Leuven. Dat verklaart waarom ik mijn proefperiode eerder als hel dan als mirakel beleefde.

Omdat het niet voor iedereen makkelijk is om vroeger op te staan, geeft Hal Elrod enkele tips mee. Bij de eerste tip liep het bij mij niet een keer, maar vijf keer mis: zet je wekker en leg hem ergens zodat je moet opstaan om hem af te zetten.

Ik zette mijn wekker om hem vervolgens op mijn nachtkastje neer te leggen... En de volgende ochtend slaapdronken te sluimeren terwijl ik al lang mijn yoga- of loopoutfit aan moest hebben. 'Ik hoor dat je vaak het woord 'moest' gebruikt', merkt Patrick Luyten op wanneer ik hem over mijn ervaring vertel. 'Dat lijkt geforceerd. Alles wat moet, werkt niet.'

Geluk vindt je eerder dan dat jij geluk vindt

Het zag ernaar uit dat zelfs het boek Miracle Morning van mij geen ochtendpersoon zou maken. Mijn gefaalde pogingen om vroeger op te staan hadden eerder een omgekeerd effect en na vijf testdagen vroeg ik me af of de verschillende technieken wel voor iedereen zijn weggelegd. 'Ik merk dat mensen zichzelf vaak dwingen om dingen te doen die ze helemaal niet leuk vinden. Zo negeren ze eigenlijk persoonlijke grenzen', duidt Patrick Luyten. Intussen vroegen collega's zich verbaasd af waarom ik toch zo slechtgezind was.

De kracht van onverwachte tijd

Eenmaal het je lukt om op te staan, was je best je gezicht met koud water. Je tanden poetsen zorgt ook voor een fris en wakker gevoel en na een glas water ben je helemaal klaar voor een beetje quality time met jezelf. Die tijd wordt wel strak gedirigeerd door de adviezen van Elrod. Ik moet continu mijn horloge in de gaten houden om zeker te zijn dat ik nog wat tijd heb voor de andere activiteiten.

Persoonlijk besteedde ik liever een halfuur of het volledige uur aan mijn ochtendloopje. Maar beweging is slechts een van de zes activiteiten die Elrod voorschrijft. Onvoldaan vertrok ik 's avonds opnieuw om wat extra kilometers te lopen en me een tweede maal te douchen. Van een gebrek aan efficiëntie en waterverspilling gesproken.

Ik merk dat mensen zichzelf vaak dwingen om dingen te doen die ze helemaal niet leuk vinden

'Iedereen moet kiezen wat hem of haar het beste past', geeft Luyten toe, 'Sommigen lopen liever een tiental kilometer voordat ze gaan werken, anderen doen het ter ontspanning na hun werk. Huishoudelijke klusjes, je favoriete serie kijken of spelen met de kinderen kunnen andere activiteiten zijn die voldoening geven. Of je slaapt uit. Want het kan goed zijn dat je gewoon liever in bed blijft liggen.'

Patrick Luyten merkt nog op dat het een foute tendens is om je tijd zo strak af te lijnen: 'Je kan er wel dingen van meepikken, maar niet alles en niet altijd.' Volgens Luyten bestaat door deze aanpak het risico dat je een leeg leven gaat leiden, gestuurd door een drukbezette agenda en dingen die je moet doen. 'Het is vreemd dat we zelfhulpboeken en inspirerende podcasts nodig hebben om te doen wat vanzelfsprekend is.'

Het is vreemd dat we zulke formats, zelfhulpboeken en inspirerende podcasts plots nodig hebben om te doen wat vanzelfsprekend is

Onverwachte tijd geeft overigens veel meer energie dan geplande vrije tijd, vult Luyten nog aan: 'Je kan wel proberen om je agenda niet vol te plannen, maar een afspraak die plots wegvalt, geeft meer vreugde dan de geplande niet-afspraak. Geluk vindt je eerder dan dat jij geluk vindt.' Luyten besluit dat een routine zoals die van Elrod zijn boek je moet liggen. Nog belangrijker: 'Je moet geloven dat het wonderen zal verrichten.' Dat heb ik nooit gedaan, geloof ik.