Coca-Cola Light onthult eerste ontwerpen van Jean Paul Gaultier

Knackweekend was aanwezig op de presentatie in Parijs.

Danseressen van het befaamde Parijse cabaret Crazy Horse toonden gisteren de eerste flesjes van Jean Paul Gaultier voor Coca-Cola Light.

Jean Paul Gaultier presenteerde gisteren in Parijs zijn eerste flesjes voor Coca-Cola Light. De Franse modeontwerper is dit jaar creatief directeur van het frisdrankenmerk, dat eerder al samenwerkte met Karl Lagerfeld. De bijna zestigjarige Gaultier – het eeuwige enfant terrible van de modewereld verjaart op 24 april – gaat nog een stap verder: naast flesjes zal hij ook reclamecampagnes, online content en retailconcepten ontwikkelen voor het merk.

Crazy Horse De lancering in Parijs ging kort na de middag van start in het beroemde Parijse cabaret Crazy Horse. Gaultier had voor de gelegenheid een korte show bedacht, waarin enkele schaars geklede danseressen de eerste flesjes van Gaultier voor Coca-Cola Light onthulden.

“De Crazy Horse is zonder meer een instituut en een mijn van mijn favoriete plekken in Parijs”, vertelde de ontwerper tijdens de persconferentie. “De kostuums van de danseressen, hun choreografie en het spektakel op het podium inspireren me al jaren. Het verband met mijn eigen werk ligt voor de hand, want het is een echte kunst om het lichaam zo te versieren. Mijn favoriete voorstelling is Teasing, een show waarin de benen van de meisjes de verbeelding prikkelen. (Lacht) Het cabaret en ik zijn trouwens even oud.” Gaultier zat er niet ver naast: de modeontwerper werd geboren in 1952, elf maanden na de opening van de Crazy Horse.

Bustier

Meteen kon de pers kennismaken met Gaultiers eerste ontwerpen voor Coca-Cola Light: Day, een flesje met een getatoeëerde matrozenster en de Bretoense strepen die al jaren zijn handelsmerk vormen, en Night, gehuld in een korset van kant en netstof. De kegelvormige cups op de tekening verwijzen naar Gaultiers eigen collectie en de befaamde bustier die hij in 1990 tekende voor Madonna’s Blond Ambition-tournee. Tattoo, een derde flesje, zal later dit jaar onthuld worden.

“Het was een uitdaging om mijn handtekening op flesjes te zetten”, vertelde Gaultier, die sinds enkele jaren ook een meubellijn tekent voor het Franse Roche Bobois en onlangs nog een champagnefles aankleedde voor Piper-Heidsieck. “Zoals bij elke samenwerking moest ik daarvoor eerst het object zelf doorgronden. Nadien heb ik vooral gebruik gemaakt van dingen waarvan ik zelf hou en die mensen associëren met mijn universum, zoals de marinestreep en tatoeages.”

In de marge van de lancering bevestigde Gaultier trouwens de geruchten dat hij opnieuw van de partij is voor de nakende MDNA-tournee van Madonna. “Ze weet precies waarom ze je contacteert en wat ze van je verwacht”, vertelde de ontwerper over zijn werkrelatie met de Amerikaanse zangeres. “Bovendien staat ieder detail van haar show op papier, met een strikte timing voor kostuumverandering en special effects. Ze vertrouwt me dus en geeft me de vrijheid om creatief te zijn, maar zij is wel de baas.”

Knack Weekend had na de persconferentie een exclusief gesprek met Jean Paul Gaultier. Het volledige interview vindt u in een van onze komende nummers.

Dragonette

De lancering werd ’s avonds afgesloten in de Parijse concertzaal Le Trianon, in het gezelschap van onder meer actrice Gemma Arterton en topmodel Michelle Buswell. De zeshonderd genodigden werden getrakteerd op gratis tatoeages en een optreden van Martina Sorbara, de frontvrouw van de Canadese band Dragonette, die in 2010 een internationale hit scoorde met Hello.

Lezers die een Gaultierflesje op de kop willen tikken, houden de Belgische website van het frisdrankenmerk in de gaten. Night en Day worden namelijk niet te koop aangeboden, maar gratis uitgedeeld in winkels en op evenementen. Fans kunnen op 16 juni alvast hun kans wagen in de filialen van Galeria Inno.

Wim Denolf

Info: www.cocacolabelgium.be, www.inno.be.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content