Het begin

Bionic Yarn is opgericht door New Yorkers Tyson Toussant en Tim Coombs. Het idee om van oud plastic textiel te maken, haalden ze bij outdoormerk Patagonia, dat al in '93 gerecycleerde fleecejasjes uitbracht. 'Ik dacht toen nogal naïef: waarom maken ze er niet al hun kleren van?', zei Toussant. Omdat het garen nog niet sterk genoeg was om ook andere stoffen mee te maken, ontdekte hij al snel. Samen met Coombs ontwikkelde hij een innovatieve draad die vandaag niet alleen voor kleding en accessoires wordt gebruikt, maar ook in andere sectoren zoals de autosector en scheepvaart.

Het proces

Omdat het plastic uit de oceanen vaak te vervuild is om nog iets mee aan te vangen, wordt het meeste oceaanplastic verzameld op het strand of dicht bij de kust. Dat plastic wordt door Bionic Yarn vervolgens versnipperd, gesmolten en opnieuw geweven tot een draad. Het gepatenteerde garen bestaat uit drie lagen: een kern die de stof sterkte en stretch geeft, een midden van gerecycleerd oceaanplastic dat ongeveer de helft van de draad uitmaakt en een toplaag van katoen, wol, linnen of nylon die de stof het gewenste gevoel geeft.

Enter Pharrell

In 2010 trok Bionic Yarn de aandacht van superster en milieuactivist Pharrell Williams. Na een succesvolle samenwerking met zijn merk BBC/Ice Cream, werd Pharrell aandeelhouder en creatief directeur van Bionic Yarn. Hij bezorgde hun meteen ook een pak nieuwe klanten, waaronder het Nederlandse G-Star RAW. De Amerikaan ontwierp twee jaar geleden een collectie van gerecycleerd oceaanplastic voor hen en is sindsdien ook mede-eigenaar van het jeanslabel.