Barneys schakelt transgender modellen in voor campagne

© Twitter

De Amerikaanse luxeketen Barneys New York heeft voor zijn voorjaarscollectie 17 transgender modellen gefotografeerd. Naast de foto’s lanceert Barneys ook kortfilms en wordt het persoonlijke verhaal van ieder model verteld op hun website.

De Amerikaanse luxeketen Barneys New York heeft voor zijn voorjaarscollectie 17 transgender modellen gefotografeerd. Naast de foto’s lanceert Barneys ook kortfilms en wordt het persoonlijke verhaal van ieder model verteld op hun website.

De unieke campagne kreeg de naam ‘Brothers, Sisters, Sons and Daughters’ en de fotograaf van dienst was Bruce Weber. ‘Ik hoop dat mijn foto’s en films van deze zeventien nieuwe vrienden, die transgender vrouwen en mannen zijn, het respect dat ik voor hen voel, bevatten. Ik ben ongelooflijk onder de indruk van hun moed,’ vertelde de fotograaf aan WWD.

Dennis Freedman, de creatieve directeur van de keten, lichtte toe waarom ze geopteerd hebben voor transgender modellen. ‘Onze keuze heeft veel te maken met het besef dat er een grote vooruitgang is geboekt de laatste jaren als we het hebben over de lesbische, homoseksuele en biseksuele gemeenschap, maar dat het jammer genoeg ook opvalt dat de transgenders niet dezelfde aandacht hebben gekregen. Het is onrustwekkend om tot die realisatie te komen,’ aldus Freedman.

De modellen zijn afkomstig uit alle uithoeken van de wereld, van Amsterdam tot Detroit, van Engeland tot Milwaukee.

Persoonlijke verhalen Omdat ze het bij Barneys belangrijk vonden dat de verhalen van de gelegenheidsmodellen ook bekend werden, vroegen ze aan Patricia Bosworth van Vanity Fair om hun getuigenissen neer te pennen.

De campagne kwam tot stand in samenwerking met het National Center for Transgender Equality en het Lesbian, Gay, Bisexual and Transgender Community Center.

De campagnebeelden en persoonlijke verhalen kunnen teruggevonden worden op de website van Barneys. (LP)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content