Social influencers, door velen gevolgd, door velen verguisd. Via sociale media delen deze uitverkorenen hun doen en laten, wat - mits genoeg volgers - merken aantrekt om met hen in zee te gaan. Ook Barbie is sinds kort zo'n social influencer. De plastieken pop brengt echt geld in het laatje voor Mattel via een professioneel gestuurd Instagramprofiel @Barbiestyle.

Hoe dat geld binnenstroomt? Door betaalde sponsordeals van merken die maar al te graag willen dat Barbie en consorten van vlees en bloed aanwezig zijn op hun evenementen of hun producten in de kijker zetten via sociale media. Zo werd Barbie onlangs uitgenodigd op de beauty conferentie in Hawaii op de 'Mane University', waar ze de supersonische haardroger van Dyson mocht uitproberen. Mattel hoorde de kassa alvast rinkelen.

Deze gesponsorde posts, betaald door Dyson, zijn een project dat al twee jaar in de maak is. In eerste instantie was het bedoeld als zijproject, om Barbie in de kijker te zetten als stijlicoon. Het profiel wordt gerund door een team dat op maat gemaakte outfits creëert, sets op schaal nabouwt en samenwerkt met een marketingteam om sponsors aan te trekken. Al meer dan 1.5 miljoen mensen volgen het Barbie Style-profiel.

Barbie bezoekt volgens Instagram evenementen zoals de modeweek in New York, de Golden Globes en Coachella. Meestal krijgt een post zo'n 40.000 likes en 500 commentaren. Dat merken hierop springen, is dus ook niet vreemd. Barbie is de Kendall Jenner van de poppenwereld, die wil je gewoon hebben op je evenement.

Rolmodel

Het hoofdpersonage van dit modieuze Instagramprofiel is de klassieke, blonde, blanke Barbiepop. Maar ook de nieuwe, meer diverse Barbies komen aan bod. De aankondiging van deze nieuwe Barbies, in verschillende huidskleuren en maten, was zelfs een van de meest populaire posts.

Barbie was ook aanwezig op de Forbes Women's Summit, wat goed was voor meer dan 50.000 likes. Daarover zei Mattel: 'Het toont ons publiek dat Barbie een empowered rolmodel is.' Toch is niet iedereen even enthousiast over Barbie Style.

Kritische noot

Naast deze girl power en de aanwezigheid van de meer diverse poppen, blijft het profiel een glamoureuze en geprivilegieerde levensstijl promoten, die voor heel wat mensen onrealistisch is. Dat een plastieken pop meer volgers kan genereren dan mensen met bloed in de aderen, wordt door sommigen onthaald met gefronste wenkbrauwen. De kritiek lijkt aan te leunen bij de algemene tendens dat social influencers steeds belangrijker worden en de aanwezigheid van deze online sterren meer gewenst lijkt dan die van journalisten en oldschool bloggers. Zoals Barbie in het nummer van Aqua zou zeggen: 'Imagination, life is your creation.'

(LP)

Social influencers, door velen gevolgd, door velen verguisd. Via sociale media delen deze uitverkorenen hun doen en laten, wat - mits genoeg volgers - merken aantrekt om met hen in zee te gaan. Ook Barbie is sinds kort zo'n social influencer. De plastieken pop brengt echt geld in het laatje voor Mattel via een professioneel gestuurd Instagramprofiel @Barbiestyle. Hoe dat geld binnenstroomt? Door betaalde sponsordeals van merken die maar al te graag willen dat Barbie en consorten van vlees en bloed aanwezig zijn op hun evenementen of hun producten in de kijker zetten via sociale media. Zo werd Barbie onlangs uitgenodigd op de beauty conferentie in Hawaii op de 'Mane University', waar ze de supersonische haardroger van Dyson mocht uitproberen. Mattel hoorde de kassa alvast rinkelen. Deze gesponsorde posts, betaald door Dyson, zijn een project dat al twee jaar in de maak is. In eerste instantie was het bedoeld als zijproject, om Barbie in de kijker te zetten als stijlicoon. Het profiel wordt gerund door een team dat op maat gemaakte outfits creëert, sets op schaal nabouwt en samenwerkt met een marketingteam om sponsors aan te trekken. Al meer dan 1.5 miljoen mensen volgen het Barbie Style-profiel. Barbie bezoekt volgens Instagram evenementen zoals de modeweek in New York, de Golden Globes en Coachella. Meestal krijgt een post zo'n 40.000 likes en 500 commentaren. Dat merken hierop springen, is dus ook niet vreemd. Barbie is de Kendall Jenner van de poppenwereld, die wil je gewoon hebben op je evenement. Rolmodel Het hoofdpersonage van dit modieuze Instagramprofiel is de klassieke, blonde, blanke Barbiepop. Maar ook de nieuwe, meer diverse Barbies komen aan bod. De aankondiging van deze nieuwe Barbies, in verschillende huidskleuren en maten, was zelfs een van de meest populaire posts. Barbie was ook aanwezig op de Forbes Women's Summit, wat goed was voor meer dan 50.000 likes. Daarover zei Mattel: 'Het toont ons publiek dat Barbie een empowered rolmodel is.' Toch is niet iedereen even enthousiast over Barbie Style. Kritische noot Naast deze girl power en de aanwezigheid van de meer diverse poppen, blijft het profiel een glamoureuze en geprivilegieerde levensstijl promoten, die voor heel wat mensen onrealistisch is. Dat een plastieken pop meer volgers kan genereren dan mensen met bloed in de aderen, wordt door sommigen onthaald met gefronste wenkbrauwen. De kritiek lijkt aan te leunen bij de algemene tendens dat social influencers steeds belangrijker worden en de aanwezigheid van deze online sterren meer gewenst lijkt dan die van journalisten en oldschool bloggers. Zoals Barbie in het nummer van Aqua zou zeggen: 'Imagination, life is your creation.'(LP)