Een energieneutraal passiefhuis bouwen, een elektrische of hybride auto kopen: geweldig voor het klimaat, maar dat vraagt wel om stevige investeringen. Zo groots hoeft het niet altijd te zijn. Wist je dat (meer) plantaardig eten ook een grote impact heeft? Voedsel bepaalt namelijk voor een groot deel de globale CO2 voetafdruk: maar liefst 1/3 ervan. Van alle voeding heeft plantaardige voeding de laagste milieu-impact: minder waterverbruik, minder landgebruik en een lagere uitstoot van broeikasgassen.

Om je een idee te geven één dag per week plantaardig eten doet het waterverbruik bij de productie van voedsel met 1000 liter dalen. Dat is het equivalent van 20 douches. Lang leve Meatless Monday! Eet zoveel mogelijk seizoens- of lokale producten, die zijn minder belastend qua ecologische voetafdruk. Alpro kiest voor bijvoorbeeld bewust regeneratieve landbouw, met focus op water en biodiversiteit voor soja en amandelen. Door hergebruik wordt het watergebruik in de fabrieken verminderd. Om de kap of het afbranden van het Amazonewoud voor de teelt van soja te voorkomen, gebruikt Alpro lokale Europese ingrediënten zoals bijvoorbeeld Belgisch geteelde soja. GMO's of genetisch gemodificieerde gewassen worden niet gebruikt en Alpro gaat voor minder afval, qua verpakking én voedselverlies...

Plantaardiger eten is niet alleen goed voor de planeet, maar ook voor jou. Planten zitten namelijk vol met vezels, koolhydraten en goede onverzadigde vetten en dat heeft positieve effecten voor je gezondheid, daarover zijn wetenschappers het eens in het EAT Lancet rapport (*).

Hap per hap

Plantaardiger gaan eten, is dat een grote aanpassing? Dat hoeft niet: zelfs kleine veranderingen in je voedingspatroon maken echt verschil. Eén kommetje per keer, hap per hap, slok per slok.

Alpro Flat White

Een paar voorbeelden:

  • Drink je koffie met een plantaardig alternatief zoals Alpro Barista Haver.
  • Bak je cupcakes - of cake of pannenkoeken - met plantaardige margarine zoals Alpro Bakken en Braden.
  • Probeer ook eens een plantbased alternatief op basis van soja of drinks op basis van rijst, amandel, haver, hazelnoot of kokosnoot: de keuze én de creatieve culinaire mogelijkheden ermee zijn groot.

* Bron: EAT Lancet Rapport

* Bron: FAO & WHO guiding principles for sustainable diets:

* Bron: Stijn Bruers, the rational ethicist

Een energieneutraal passiefhuis bouwen, een elektrische of hybride auto kopen: geweldig voor het klimaat, maar dat vraagt wel om stevige investeringen. Zo groots hoeft het niet altijd te zijn. Wist je dat (meer) plantaardig eten ook een grote impact heeft? Voedsel bepaalt namelijk voor een groot deel de globale CO2 voetafdruk: maar liefst 1/3 ervan. Van alle voeding heeft plantaardige voeding de laagste milieu-impact: minder waterverbruik, minder landgebruik en een lagere uitstoot van broeikasgassen.Om je een idee te geven één dag per week plantaardig eten doet het waterverbruik bij de productie van voedsel met 1000 liter dalen. Dat is het equivalent van 20 douches. Lang leve Meatless Monday! Eet zoveel mogelijk seizoens- of lokale producten, die zijn minder belastend qua ecologische voetafdruk. Alpro kiest voor bijvoorbeeld bewust regeneratieve landbouw, met focus op water en biodiversiteit voor soja en amandelen. Door hergebruik wordt het watergebruik in de fabrieken verminderd. Om de kap of het afbranden van het Amazonewoud voor de teelt van soja te voorkomen, gebruikt Alpro lokale Europese ingrediënten zoals bijvoorbeeld Belgisch geteelde soja. GMO's of genetisch gemodificieerde gewassen worden niet gebruikt en Alpro gaat voor minder afval, qua verpakking én voedselverlies...Plantaardiger eten is niet alleen goed voor de planeet, maar ook voor jou. Planten zitten namelijk vol met vezels, koolhydraten en goede onverzadigde vetten en dat heeft positieve effecten voor je gezondheid, daarover zijn wetenschappers het eens in het EAT Lancet rapport (*). Plantaardiger gaan eten, is dat een grote aanpassing? Dat hoeft niet: zelfs kleine veranderingen in je voedingspatroon maken echt verschil. Eén kommetje per keer, hap per hap, slok per slok.Een paar voorbeelden:* Bron: EAT Lancet Rapport* Bron: FAO & WHO guiding principles for sustainable diets: * Bron: Stijn Bruers, the rational ethicist