"Dat was voor mij ook een reden om hier te beginnen - dat strategische, conceptuele stuk. Het gaat mij niet om een nieuw product te maken en that's it. Er zijn genoeg designers die dat doen. Bij mij gaat het om meer, ik wil dieper gaan. In de diepte werken op de evolutie van het bedrijf." Voor Delbart bij Recor startte, was er in het bedrijf niet zo'n rode strategische designdraad. "De input voor het design kwam uit de verkoop. Technische problemen kregen technische oplossingen. Nu gaat het om meer."

Frederik Delbart © Patricia Goijens

DREAM TEAM

Om veel meer. Delbart is zeven op zeven bezig voor Recor. En alsof dat nog niet genoeg is, heeft hij ook zijn eigen designstudio. "Het loopt allemaal door elkaar: als ik in mijn eigen studio met een lamp bezig ben, geeft mij dat ook ideeën voor hier. Creëren is het liefste dat ik doe. Confucius zei: zoek een job die je graag doet en je gaat nooit een dag moeten werken." Wijze raad van een man met een visie, een man van de wereld, geen man van een zolderkamer.

Delbart: "Een kunstenaar kan dat misschien doen - kunst voor zichzelf maken, helemaal solo. Ik wil samenwerken, samen de limieten verleggen." Dat is de aard van het beestje. Hij zou eigenlijk niet anders kunnen. "Net omdat een designer een specialist is in het creëren van nieuwe ideeën en denkwijzen, is hij bijna verplicht om samen te werken. Een ingenieur kan heel diep gaan in een bepaald onderwerp, een designer heeft een heel open blik op de wereld en kan dan ook niet alles weten, maar hij kent of zoekt wel de juiste mensen die zijn ontwerpen kunnen uitvoeren."

Ik wil samenwerken, samen de limieten verleggen. Een designer is als een dirigent: hij stuurt het team aan, maar zonder team is hij niets.

"Bij Recor kan je als designer veel leren en tegelijkertijd kan je hier ook veel experimenteren." En om al dat moois te ontwerpen werkt Delbart met het interne designteam van een tiental mensen en verschillende externe ontwerpers. "Het is eigenlijk een dream team dat ik hier heb. Ze zullen altijd oplossingen vinden omdat ze absoluut niet standaard zijn. Het team van de meubeldesigners bijvoorbeeld bestaat uit een zestiger en een twintiger, dat is de ideale combinatie van enerzijds ervaring en knowhow en anderzijds de frisse kijk van de jongeling die alles nog meer in vraag stelt. De interieurarchitecten die de shop-in-shops ontwerpen - hetzelfde, een twintiger en een veertiger."

Archiduc 2-zit uit collectie Dansaert

DESIGN DNA

Recor Home is de nieuwe lijn die Delbart en zijn team uittekenden de voorbije twee jaar. Maar hoe begin je eraan? Een stoel tekenen is één zaak, een conceptueel idee is andere koek. "Het begint met een marktonderzoek naar wie de consument van vandaag is. Uiteindelijk kwam men zo tot een vijftal stereotypen van de designconsument. Van daaruit zijn we vertrokken om vijf collecties uit te werken, die wij hier en daar meer uitgesproken maakten, zodat elke lijn zijn eigen DNA kreeg." De sferen, het karakter van mensen, waar ze wonen, hoe hun dag eruit ziet ... de collecties Hermitage, Zoute, Ardenne, Expo en Dansaert zijn verhalen over mensen.

Dansaert verwijst naar de Brusselse wijk in het centrum van de hoofdstad. Dansaert richt zich naar de jonge stadsmens, de jonge ondernemer die nu nog klein woont maar op termijn gaat verhuizen en die zijn meubels mee wil nemen naar een volgende plek. Delbart: "Een meubel mag niet iets zijn dat je vasthoudt aan een bepaalde plaats zijn. Het mag geen blok aan je been zijn. Het moet flexibel zijn. Zo is er de tafel in de Kastar reeks (door designer Sam Goyvaerts) voor Dansaert om aan te werken en te eten, inclusief kabelgoot. Of de zetels waar je de hoezen heel makkelijk van kan veranderen als je gaat verhuizen. Het zijn puzzelstukjes waar je mee kan gaan spelen."

De collectie Zoute zet meer in op comfort. Vroeger was luxe ruimte, nu gaat luxe over comfort. En dat is iets waar ze bij Recor alles van weten. Delbart: "Recor heeft al 70 jaar ervaring. Topkwaliteit zetels maken kunnen ze als de beste, en die knowhow mixen we met het clean en vernieuwend ontwerp. Mooie zetels voor verschillende persoonlijkheden." Het ontwerp gaat verder dan het tastbare van kasten, stoelen en tafels. Ook de naam is belangrijk, die vertelt waarover het gaat. Monte Carlo, Gran Positano, ... kuststeden vol rust en zaligheid. Niet de drukte van de stad zoals Dansaert.

"Expo is heel erg architecturaal en avant-gardistisch en verwijst naar de wereldexposteden. Hermitage is iets klassieker. Ardenne kiest voor puurheid en eenvoud, het heeft iets Scandinavisch. Via de naamgeving van de modellen proberen we de cirkel helemaal rond te krijgen."

Archiduc 1-zit uit collectie Dansaert

EEN GOED ONTWERP

Waar zit het genie van een ontwerp? Een stoel om op te zitten, of een klassieker op gebied van zitten, hoe weet je of een ontwerp goed is? Delbart stelt de vraag opnieuw: "Ik heb tafels gemaakt die in 200 tijdschriften hebben gestaan, maar waar er bijna geen enkele van verkocht is. Is dat een goed ontwerp? Misschien wel, misschien niet. Communicatief wel, sales wise niet. Ik heb andere dingen getekend waarvan er 1.000'en van verkocht zijn, maar die niet opgemerkt zijn. Wat definieert een goed ontwerp? Ik denk dat een goed ontwerp functioneel is, aangenaam in gebruik, mensen zien het graag, mensen gaan het missen als het er niet meer is. Een stoel moet goed zitten, hij moet ecologisch zijn, moet van goede kwaliteit zijn en hij moet verkopen natuurlijk. Ik wil vooral dat iemand wanneer hij naar huis gaat, het gevoel heeft dat hij de koop van zijn leven heeft gedaan. Dat hij thuiskomt en dat hij gelukkig is dat die zetel in zijn living staat."

Ik wil vooral dat iemand wanneer hij naar huis gaat, het gevoel heeft dat hij de koop van zijn leven heeft gedaan. Dat hij thuiskomt en dat hij gelukkig is dat die zetel in zijn living staat.

"Ik respecteer de mentaliteit van Dieter Rams. Een van de tien geboden van goed design die hij ooit stelde, zegt dat design nooit too much mag zijn. Het moet altijd functioneel zijn, het moet gecreëerd zijn voor de mensen. Daar ben ik helemaal mee akkoord. Anderzijds zegt hij ook dat design emotieloos moet zijn. Dat vind ik dan weer niet, de persoonlijkheid van de designer mag, moet zelfs in het ontwerp zitten. Hoe komt het anders dat ontwerpers van dezelfde leeftijd, die in dezelfde stad wonen en min of meer hetzelfde parcours afleggen helemaal anders ontwerpen? Dat is pure persoonlijkheid. En die mag gezien worden."

"Castiglioni bijvoorbeeld - daar zit emotie, persoonlijkheid en zelfs humor in. Ook Konstantin Grcic maakt heel mooie dingen, heel avantgardistisch, maar ik begrijp zijn proces, het mijne zit wat in die buurt. Ico Parisi, Jean Prouvé, Poul Kjaerholm en Giò Ponti...dat zijn ontwerpers die heel ver kunnen gaan in hun materiaalgebruik. Vandaag is het heel makkelijk om een eiken stoel te maken. Maar hoe kun je een eiken stoel maken waarvan zelfs ambachtsmensen versteld staan? En dat vind ik net het coole - een meubel maken waarvan bijna elke meubelfabrikant zegt dat het onmogelijk is om hem te maken. Maar het is wel die ene man - hier bij Recor - gelukt om ze te maken."

tafel Pirouette uit collectie Dansaert

HET BESTE IN DE MENS

We kunnen blijven praten, maar Delbart is een doener, de man moet ontwerpen. En denken: "Er is een wijsheid die je voor ogen moet houden: iedereen weet altijd iets meer of iets beter dan wat jij zelf weet. En dat is zeker als designer de eerste regel. Je kunt als designer nooit alles weten." En zo zijn we weer bij het begin van het gesprek. "Omring u met de juiste mensen en zorg ervoor dat die beter worden. En dat is wat ik tracht te doen bij Recor. Ik probeer ze te inspireren, de vlam aan te wakkeren om hen te doen groeien. Het is zoals een coach of een dirigent, je kan de beste spelers hebben, maar als ze niet samenspelen, gebeurt er niet veel." Mensen en design. Twee handen op één buik.

Ontdek alles over de vijf nieuwe collecties op www.recorhome.com

Het portfolio van Frederik kan je terugvinden op www.frederikdelbart.be