Bij Musketon begint het niet anders dan bij veel creativo's, van in de wieg. "Al van toen ik klein was, tekende ik. Het was lang een hobby maar op een gegeven moment begreep ik dat ik er ook professioneel mee verder kon. Anderzijds heb ik er ook niet echt veel over nagedacht." Musketon is een kind van zijn tijd en hij weet het. "20 jaar geleden was dit nooit gebeurd en stond ik nu niet waar ik nu sta: als je het serieus aanpakt, kan je vandaag met de social media heel makkelijk een groot publiek bereiken." De social media mag dan wel een springplank zijn, hij ziet ook voordelen in de 'fysieke' grootte van België. "Het is een ideaal land, net omdat het zo klein is. Wil je voor Mazda werken, dan ga je naar Willebroek en je stapt daar binnen. Het is zo easy. Je moet natuurlijk wel op het juiste moment op de juiste plaats zijn, en het blijft hard werken."

MILLENIAL

Musketon is een geboren en getogen Millenial. Met zijn geboortejaar 1989 mag hij dat zeggen. Het is mooi hoe een jonge, mature geest van 28 het heeft over 'jongere mensen'. "Mijn vriendin is iets jonger - zij houdt me jong van geest." Zijn vriendin zal tijdens ons gesprek nog geregeld opduiken. "De echt heel jonge mensen kennen niets anders dan dat digitale. Ik heb dat bij wijze van spreken nog moeten leren - in mijn jeugd speelde ik nog gewoon buiten. Je kan al die nieuwigheden ook allemaal niet meer bijhouden. Op een bepaald moment moet je gewoon toegeven: ik ben dan wel wat ouder, maar mijn focus ligt ook ergens anders. Ik moet werk maken."

Ik kan me zeker vinden in de Dansaert collectie - het klopt met wie ik ben, je voelt gewoon dat er veel passie en vakmanschap in zit.

En dat werk maken doet hij niet langer thuis, zo'n twee jaar geleden was dat anders. "Toen ben ik gestopt met 'thuis' te werken. Dat was wel leuk en chill, maar het was ook vervelend. Mijn vriendin werkt voor de stad Gent en die ging en gaat nog altijd 'uit' werken. 's Avonds was zij dan blij om thuis te komen, terwijl ik net een stapje buiten wilde zetten. Daarom dat ik nu een atelier huur, samen met een aantal mensen. Heel fijn, want nu kan ik gewoon terug 'thuiskomen' en me ontspannen in mijn zetel. Ik kan me zeker vinden in de Dansaert collectie - het klopt met wie ik ben, je voelt gewoon dat er veel passie en vakmanschap in zit. En het is kleurrijk."

© Steven Massart

WEG MET DE ROMMEL

Wat van zijn huis een thuis maakt, veranderde ook met de jaren. "Tot twee jaar geleden woonde ik in de buurt van het Glazen Straatje (de prostitutiebuurt van Gent). Als single man ging dat wel, maar toen mijn vriendin kwam inwonen, bleek heel gauw dat het niet de meest vrouwvriendelijke buurt is." Zijn vorige huis was heel chaotisch, een rommelkot durven wij vermoeden. "Toen ik in die tijd de documentaire The Minimalists zag op Netflix, besefte ik dat ik heel veel rommel en shit had in mijn leven én in mijn huis. In die film gaat het er onder andere over dat je alles wat je niet nodig hebt, moet wegdoen omdat het je stress geeft. Dat heb ik dan gedaan." In hun nieuwe stulp in de Brugse Poort is het clean. "Nu wordt ik zenuwachtig als er al een klein beetje rommel rondslingert."

Die verhuizing heeft Bert in meer dan één opzicht goed gedaan. "Toen ik op het Zuid woonde kon ik tot 5 uur 's nachts werken en tot de middag slapen, of zelfs later. Toen vond ik dat perfect ok. Vandaag is iedere dag hetzelfde. Ik sta op om half zeven, ik drink mijn koffie en vertrek naar mijn studio, nine to five, heel op mijn gemak. Het voelt beter, ik kan me beter focussen. Op zich is dat allemaal vrij saai." Hij lacht. "Het is maf als ik bekijk hoe mijn leven op twee jaar tijd toch serieus veranderd is." Met dank aan de vriendin. Toch?

BUITENLAND

"De laatste jaren heb ik veel in het buitenland gewerkt - het is een luxesituatie: ik mag gaan praten over mijn werk, ergens een muurschildering maken, ... Ik moet bij wijze van spreken maar naar Zaventem gaan en vanaf dan is alles geregeld. Superleuk. Het maakt op zich niet uit dat ik niet thuis ben. Een paar uur, vind ik dat vervelend, maar ik zet me daar snel over."

"Volgende week ga ik op vakantie. Het is onder lichte dwang, anders zou ik gewoon doorwerken. We hadden het er laatst nog over. Mijn vriendin vroeg me wat ik zou doen tijdens de vakantie, want normaal post ik toch elke week iets. Maar ik ga er voor: tien dagen zonder social media. Het gaat me goed doen om die gsm eens los te laten. Ik heb de oefening eens gemaakt: een kwartier op de wc, een kwartier hier, een kwartier daar. Dan zit je al snel aan een paar uur scrollen en oninteressante dingen bekijken. Die uren zou ik liever eens wat boeken lezen."

ARTIEST

"Ik wil meer en meer mijn eigen projecten doen, via de crowdfundingwebsite Kickstarter. Twee jaar geleden deed ik mijn eerste, Vector City. De eerste 100 intekenaars bezorgde ik een print met een tekening van hun huis. Zo kwam er uiteindelijk een boek van 100 huizen, een fictieve stad waar ik ook een aantal tentoonstellingen mee had." Het kickstarterproject waar hij vandaag aan werkt, is een kaartspel. "Ik heb dingen gedaan voor MTV en een heleboel andere grote merken, maar uiteindelijk zullen het alleen die eigen projecten zijn waar ik fier over ben. Omdat ik meer kunstenaar ben."

Ik mocht dit jaar voor Pukkelpop een zetel uit de Dansaert-collectie visueel pimpen met mijn werk. Een fijne samenwerking!

"Als Coca Cola over 10 jaar belt, wilt ik vol vertrouwen 'nee' zeggen, 'ik doe dat niet, ik wil mijn eigen ding doen', los van het feit hoeveel ze er voor geven. Dat gaat ook veel duidelijker zijn. Nu zijn mensen in de war: ben je een agency, ben je een kunstenaar? Ik ben er nog niet volledig - het heeft nog werk nodig - maar ik denk dat het haalbaar is, kunstenaar zijn. Als je lang genoeg zegt tegen de mensen dat je artiest bent, gaan ze het wel geloven."

www.musketon.com

Lees hier wat 'thuiskomen' betekent voor de andere ambassadeurs en ontdek het verhaal achter de collecties van Recor Home.

www.recorhome.com