"SUHD-schermen (voor Super Ultra High Definition) bieden niet alleen 20% meer kleur, 64 keer meer kleurgradaties en 2,5 keer meer helderheid. Ze betekenen een quantumsprong vooruit in de kijkerservaring. Ze veranderen de manier waarop we televisiebeelden ervaren drastisch", stelt Dr. Lewis in zijn onderzoeksrapport.

Ultieme kijkervaring

Zo stelde hij vast dat het brein visuele prikkels van een UHD-tv 62% beter verwerkt dan bij een HD-tv. Het scherm stimuleert immers de bijzondere vaardigheid van ons brein om visuele informatie te verwerken. Door de verhoogde hersenactiviteit neemt de kijker wat er zich afspeelt op het scherm meer gedetailleerd en rijker weer.

Verder stelde hij vast dat de deelnemers 25% meer opgaan in de beelden. Ze reageren sterker op wat er zich op het scherm afspeelt en kijken beduidend aandachtiger, meer gefocust en geconcentreerd naar een UHD-scherm. Dat heeft niet alleen met de eigenschappen van het scherm te maken; ook de vormgeving speelt een rol.

Het gebogen scherm speelt in op de kromming van het menselijk oog. Dat werkt de vervorming van het beeld weg dat optreedt in de hoek tussen de ogen van de kijker en het scherm. De luidsprekers kregen een betere plaats waardoor de details van het geluid beter tot hun recht komen. Resultaat: je ervaart wat je ziet alsof het zich rondom jou afspeelt. Ideaal dus voor liefhebbers van actiefilms die de ultieme kijkervaring willen beleven.

Tot slot voelen kijkers zich 20% meer aangetrokken tot de inhoud van tvprogramma's wat een positieve emotionele respons uitlokt.

Onderzoeksmethode

Dr. David Lewis van onderzoeksbureau Mindlabs (Verenigd Koninkrijk) testte twee schermen uit: een SUHD-scherm, van Samsung en een 'gewoon' HD-scherm. Wat de onderzoekers wilden weten was welk effect kijken naar een UHD-tv heeft, die vijf keer zo veel beeldinformatie en vier keer zo veel details bevat als beelden in high definition of HD. Ze gingen na wat er in het brein en lichaam van de deelnemers, proefpersonen tussen 18 en 65 jaar oud, gebeurt.

Om de hersenactiviteit, huidgeleiding en hartslag te screenen, plaatsten zij elektroden op de hoofdhuid. Zo registreerden ze hoe opgewonden mensen zijn als ze diverse beelden bekeken van Netflix-series en Europese voetbalwedstrijden op topniveau. Om hun mening niet te beïnvloeden, kregen de kijkers de merken van de schermen niet te zien.

Michael Zoeller, Europees hoofd van Visual Display bij Samsung is trots op de resultaten van het onderzoek. "Dit onderstreept de kracht van een technologisch vooruitstrevende tv."

Wil je meer weten? Ontdek inspirerende verhalen over technologie en innovatie op www.samsung.com/be/discover/

"SUHD-schermen (voor Super Ultra High Definition) bieden niet alleen 20% meer kleur, 64 keer meer kleurgradaties en 2,5 keer meer helderheid. Ze betekenen een quantumsprong vooruit in de kijkerservaring. Ze veranderen de manier waarop we televisiebeelden ervaren drastisch", stelt Dr. Lewis in zijn onderzoeksrapport.Ultieme kijkervaringZo stelde hij vast dat het brein visuele prikkels van een UHD-tv 62% beter verwerkt dan bij een HD-tv. Het scherm stimuleert immers de bijzondere vaardigheid van ons brein om visuele informatie te verwerken. Door de verhoogde hersenactiviteit neemt de kijker wat er zich afspeelt op het scherm meer gedetailleerd en rijker weer.Verder stelde hij vast dat de deelnemers 25% meer opgaan in de beelden. Ze reageren sterker op wat er zich op het scherm afspeelt en kijken beduidend aandachtiger, meer gefocust en geconcentreerd naar een UHD-scherm. Dat heeft niet alleen met de eigenschappen van het scherm te maken; ook de vormgeving speelt een rol.Het gebogen scherm speelt in op de kromming van het menselijk oog. Dat werkt de vervorming van het beeld weg dat optreedt in de hoek tussen de ogen van de kijker en het scherm. De luidsprekers kregen een betere plaats waardoor de details van het geluid beter tot hun recht komen. Resultaat: je ervaart wat je ziet alsof het zich rondom jou afspeelt. Ideaal dus voor liefhebbers van actiefilms die de ultieme kijkervaring willen beleven.Tot slot voelen kijkers zich 20% meer aangetrokken tot de inhoud van tvprogramma's wat een positieve emotionele respons uitlokt.OnderzoeksmethodeDr. David Lewis van onderzoeksbureau Mindlabs (Verenigd Koninkrijk) testte twee schermen uit: een SUHD-scherm, van Samsung en een 'gewoon' HD-scherm. Wat de onderzoekers wilden weten was welk effect kijken naar een UHD-tv heeft, die vijf keer zo veel beeldinformatie en vier keer zo veel details bevat als beelden in high definition of HD. Ze gingen na wat er in het brein en lichaam van de deelnemers, proefpersonen tussen 18 en 65 jaar oud, gebeurt.Om de hersenactiviteit, huidgeleiding en hartslag te screenen, plaatsten zij elektroden op de hoofdhuid. Zo registreerden ze hoe opgewonden mensen zijn als ze diverse beelden bekeken van Netflix-series en Europese voetbalwedstrijden op topniveau. Om hun mening niet te beïnvloeden, kregen de kijkers de merken van de schermen niet te zien.Michael Zoeller, Europees hoofd van Visual Display bij Samsung is trots op de resultaten van het onderzoek. "Dit onderstreept de kracht van een technologisch vooruitstrevende tv."Wil je meer weten? Ontdek inspirerende verhalen over technologie en innovatie op www.samsung.com/be/discover/