In een reeks 10 seconden-filmpjes laat Volvo ons verschillende families ontdekken in persoonlijke situaties, uit hun dagdagelijkse leven gegrepen. We ontmoeten bijvoorbeeld twee mannen die al meer dan 40 jaar samenwonen, twee vrouwen met een jonge zoon, een man die zijn geliefde bloemen beschermt, een jong stel met hun pasgeboren baby en een alleenstaande vader met zijn dochter. Als opvallendste deelnemers aan de campagne zien we de Zweedse acteur Joel Kinnaman en zijn vrouw Cleo Wattenström, de beroemde tattoo-kunstenares. Bij ons is Joel Kinnaman bekend van de Hollywood-films Robocop en Suicide Squad, en van Netflix-series The Killing, House of Cards en Altered Carbon.

Buitengewone familieband

Als het om zijn familie gaat, is er niets dat hij belangrijker vindt, vertelt Joel Kinnaman. "Mijn familie is een erg niet-traditionele familie. Zo heb ik vijf zussen, maar hebben we niet allemaal dezelfde ouders en we zijn ook afkomstig van verschillende continenten. Een van mijn zussen heeft een kind met een homovriend, en daarnaast heeft ze ook een kind met haar huidige man. De traditionele ideeën over hoe een gezin eruit ziet, zijn dus niet van toepassing op mijn familie, maar ik denk dat de wereld vandaag zo in elkaar zit."

Positieve ervaringen in zijn jeugd versterkten zijn anders denken over familie. "Ik ben opgegroeid in een gezin met veel sterke vrouwen. Mijn moeder is daarbij natuurlijk het middelpunt van de familie. Het traditionele rollenpatroon van man en vrouw is niet echt van toepassing op de manier waarop ik ben opgegroeid."

Ik wilde een periode inlassen in ons leven waar we later samen zouden kunnen op terugblikken.

Enkele jaren geleden draaide Kinnaman een film in Kaapstad, en die ervaring inspireerde hem om iets unieks te doen. "Ik wilde een periode inlassen in ons leven waar we later samen zouden kunnen op terugblikken. Dus kwam ik aanzetten met het idee dat ik de hele familie wilde samenbrengen, maar ook mijn vrienden en hun kinderen. Ik huurde drie huizen, bracht iedereen samen, en stelde vast hoe al die generaties samen tijd met elkaar doorbrachten. Het was buitengewoon om te zien hoe iedereen daardoor opfleurde. Ik denk dat ik op dat moment ook echt voelde dat we meer waren dan een familie, zeg maar een hechte kliek."

Scandinavische waarden

Voor het reclamespotje van de Volvo V60 werkte Joel Kinnaman samen met zijn vrouw Cleo. Een geweldige ervaring vond hijzelf: "Wij lagen tijdens de opnames gewoon samen in een auto, en dat voelde heel natuurlijk aan. Ik vond het leuk om te proberen dat moment vast te houden, als een soort 'tussendoortje' tussen de scènes. Dat is niet wat je gewoonlijk ziet in een reclamespot. Ik vond het ... ontzettend leuk!"

Niet egoïstisch zijn, de groep in zijn totaliteit zien, attent zijn voor de mensen in je omgeving, het zijn volgens Kinnaman fundamentele Scandinavische waarden. "Tijdens mijn jeugd woonde er bij ons thuis een vluchtelingenfamilie uit Libanon, die was uitgewezen uit Zweden. Zij hebben zich een jaar lang schuilgehouden in ons huis. Dat zijn zaken waarvoor mijn moeder zich altijd wilde inzetten en het is deze attitude die ze mij probeerde bij te brengen. Want als we tijdens ons leven niet elk ons best doen om van de wereld een betere plek te maken, dan zijn we niet in ons opzet geslaagd."

Wij zijn trots op Volvo, het is een merk waarvan je weet dat het meteen met Scandinavië wordt geassocieerd.

Uiteraard heeft Volvo een speciale plek veroverd in zijn hart. "Als je zoals ik in Zweden bent opgegroeid, dan is Volvo vanzelfsprekend ons favoriete automerk bij uitstek. Wij zijn trots op Volvo, het is een merk waarvan je weet dat het meteen met Scandinavië wordt geassocieerd en belangrijke waarden hoog in het vaandel draagt. Zorg dragen voor de gemeenschap, zorg dragen voor het milieu, proberen mee te evolueren met technologie en innovatie naar een betere wereld voor ons allemaal."