Is het binnenkort gedaan met het gratis terugsturen van online bestelde spullen?

© Getty
Eva Kestemont
Eva Kestemont Journalist Weekend.be

Sinds vorige week moeten Zara-klanten in al 37 verschillende landen een vergoeding betalen voor het terugsturen van online bestelde kleren die ze toch niet willen houden. Kunnen we een vlindereffect verwachten?

Jarenlang stimuleerden retailers hun klanten om online te kopen met het aanbieden van een gratis retour. Dat legde de drempel dan wel lager voor consumenten, er moest een hoge prijs voor betaald worden. Gratis retourneren is immers niet alleen erg duur voor de verkopers, het verhoogt ook de impact van mode op het milieu danig. Shoppers die spullen gratis mogen terugsturen, kopen meer, waardoor er meer geproduceerd en getransporteerd moet worden, en de teruggestuurde spullen eindigen regelmatig op de afvalberg.

Wel nog in de winkel

Het was al langer duidelijk dat de praktijk van het massaal terugsturen van online bestelde spullen ooit zou moeten stoppen, maar net als bij andere grote beslissingen durfde niemand de eerste stap te zetten uit angst om klanten te verliezen. Een onderzoek van financiële instelling Klarna uit 2021 was immers duidelijk: 57 procent van de ondervraagden gaf aan om nooit te willen shoppen bij een retailer die kosten aanrekent voor retourzendingen.

Daar lijkt nu verandering in te zullen (moeten) komen. Sinds vorige week betalen Zara-klanten die niet tevreden zijn met hun aankoop iets meer dan twee euro om hun spullen terug te sturen. Dat bedrag wordt afgehouden van de terugbetaling. Gratis retourneren kan enkel nog wanneer klanten zelf met hun stuks naar een winkel gaan. Het is niet de eerste winkelketen die een dergelijke beleidswissel doorvoert – ook Uniqlo deed dat bijvoorbeeld al. Experts verwachten dat het ook niet de laatste zal zijn.

Alternatieven

Business of Fashion voorspelt dat moderetailers enerzijds veel meer zullen gaan inzetten op betere informatie rond de maten van hun kleren, om zo te vermijden dat consumenten spullen kopen die niet goed passen, en anderzijds op herstellings- en aanpassingsateliers, waardoor consumenten mits kleine aanpassingen toch tevreden kunnen zijn met hun aankoop. Op die manier zouden retailers bovendien een alternatief verdienmodel kunnen ontwikkelen voor het fast fashion-systeem, nog zoiets waarvan iedereen weet dat het niet zal kunnen blijven duren.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content