Onderzoekers aan de USC Marshall School of Business hebben een studie gedaan naar manieren om mensen minder te doen eten. Ze kwamen op de proppen met het Happy Meal effect. Aan de hand van drie afzonderlijke onderzoeken gingen de researchers na of het vervangen van voedsel door een verrassing ervoor zorgt dat mensen kleinere porties eten.

Grote portie?

Het eerste experiment gaf kinderen de keuze tussen een groot broodje of een klein broodje en een goedkope hoofdtelefoon. In tweede experiment schotelden de onderzoekers volwassenen een volledig maal of een half maal met kans op een cadeaubon of frequent flyer miles voor. Het laatste experiment werd uitgevoerd in een restaurant. De klanten werden gevraagd om te kiezen tussen een volledig broodje of een half broodje en de kans om een loterijticket te winnen. Bij alle experimenten koos het grootste deel van de proefpersonen voor de laatste optie.

De proefpersonen gaven aan geen honger meer te hebben na het eten van de kleine portie. Ze eten normaalgezien dus te veel, zonder dit door te hebben.

Supersize me

We kunnen dus concluderen dat met het oog op een kleine verrassing of cadeau, we bereid zijn om minder te eten. De studie werd uitgevoerd met de gigantische porties die Amerikaanse restaurants of fastfoodketens aanbieden in gedachten, maar kan ook nuttig zijn voor de Europese markt. Ook hier eten we vaak te veel en hebben we er baat bij kleinere porties binnen te werken. Jezelf belonen met iets - geen dessert uiteraard - kan dus een duwtje in de rug zijn om minder te eten en dus gezonder te leven. (LP)

Bron: Leveraging the Happy Meal Effect: Substituting Food with Modest Non-Food Incentives Decreases Portion Size Choice

Onderzoekers aan de USC Marshall School of Business hebben een studie gedaan naar manieren om mensen minder te doen eten. Ze kwamen op de proppen met het Happy Meal effect. Aan de hand van drie afzonderlijke onderzoeken gingen de researchers na of het vervangen van voedsel door een verrassing ervoor zorgt dat mensen kleinere porties eten. Grote portie?Het eerste experiment gaf kinderen de keuze tussen een groot broodje of een klein broodje en een goedkope hoofdtelefoon. In tweede experiment schotelden de onderzoekers volwassenen een volledig maal of een half maal met kans op een cadeaubon of frequent flyer miles voor. Het laatste experiment werd uitgevoerd in een restaurant. De klanten werden gevraagd om te kiezen tussen een volledig broodje of een half broodje en de kans om een loterijticket te winnen. Bij alle experimenten koos het grootste deel van de proefpersonen voor de laatste optie. De proefpersonen gaven aan geen honger meer te hebben na het eten van de kleine portie. Ze eten normaalgezien dus te veel, zonder dit door te hebben. Supersize meWe kunnen dus concluderen dat met het oog op een kleine verrassing of cadeau, we bereid zijn om minder te eten. De studie werd uitgevoerd met de gigantische porties die Amerikaanse restaurants of fastfoodketens aanbieden in gedachten, maar kan ook nuttig zijn voor de Europese markt. Ook hier eten we vaak te veel en hebben we er baat bij kleinere porties binnen te werken. Jezelf belonen met iets - geen dessert uiteraard - kan dus een duwtje in de rug zijn om minder te eten en dus gezonder te leven. (LP)Bron: Leveraging the Happy Meal Effect: Substituting Food with Modest Non-Food Incentives Decreases Portion Size Choice