Waarom Vincent Van Duysen creatief directeur werd bij Molteni: ‘hij was voor ons de juiste man, op het juiste moment in zijn carrière’

Vincent Van Duysen en Giulia Molteni, samen op de sofa in 't Casteelken in Rumbeke (Roeselare) © Wim Denolf

Naar aanleiding van de Biennale Interieur vroeg Knack Weekend aan Giulia Molteni waarom het Italiaanse designmerk dit jaar precies de Belgische architect en Designer van het Jaar Vincent Van Duysen aanstelde als creatief directeur.

“Italië is een geweldige omgeving voor designmerken, maar zelfs in Milaan is de mentaliteit toch een beetje provinciaal”. Dat heeft u niet van ons, wel van Giulia Molteni (37), de kleindochter van Angelo en Giuseppa Molteni, die Molteni & C. in 1934 oprichtten. Ondertussen omvat het familiebedrijf merken als Dada (keukens) en Citterio (modulaire systemen) en is de groep aanwezig in een tachtigtal landen.

“Noem het een vorm van navelstaarderij”, zegt Molteni, die de Biennale Interieur op vrijdag bezocht. “Wat er in de rest van de wereld gebeurt, dringt nauwelijks tot ons door, alles draait voortdurend rond de Italiaanse cultuur en onze geweldige geschiedenis. Dat is ten dele terecht: Italië heeft prachtige dingen voortgebracht, niet in het minst op het vlak van design. Maar dat gewicht van het verleden helpt ons niet altijd om vooruit te kijken en aansluiting te vinden bij actuele ontwikkelingen. Creativiteit vergt openheid en contact met andere culturen en visies.”

Kruisbestuiving

In plaats van meteen aan de slag te gaan in het familiebedrijf in Brianza, op ruim twintig kilometer van Milaan, trok Giulia Molteni na haar studies economie dan ook naar New York, waar Loro Piana haar na een stage in dienst nam. Pas vier jaar later, in 2007, keerde ze terug naar Italië. Daar leidt ze nu de marketing en communicatie van de Moltenigroep, aan de zijde van CEO Carlo Molteni, haar vader.

Voor mij is het heel belangrijk om samen te werken met mensen die niet gepokt en gemazeld zijn in de designwereld. Net omdat we frisse ideeën nodig hebben en het steeds belangrijker is om je eigen merkidentiteit te hebben.

Sindsdien maakte Giulia Molteni naam als een van de stuwende krachten achter de huidige koers van het designbedrijf, een die meer dan ooit de nadruk legt op internationalisering, openheid en kruisbestuivingen met creatieve geesten uit andere sectoren. Zo ging het tachtig jaar oude bedrijf de voorbije jaren in zee met outsiders als Marta Ferri, de Milanese modeontwerpster die Molteni & C. van nieuwe, op de natuur gebaseerde stoffenprints voorzag.

“Voor mij is het heel belangrijk om samen te werken met mensen die niet gepokt en gemazeld zijn in de designwereld”, benadrukt Molteni. “Net omdat we frisse ideeën nodig hebben en het steeds belangrijker is om je eigen merkidentiteit te hebben. Vergeet niet dat er heel veel Italiaanse designfabrikanten zijn, en dat hun producten vaak enorm op elkaar lijken. Iedereen probeert zich van de anderen te onderscheiden, maar zelfs voor kenners is het soms moeilijk om het merk achter de sofa te herkennen. Uiteindelijk gebruiken we allemaal dezelfde stoffenleveranciers en dezelfde stilisten. Dan werk ik liever met een jong talent dat nog niet “besmet” is door de designsector en totaal nieuwe ideeën aanbrengt. Zeker wanneer het gaat om een vrouw als Marta. We gaan erop vooruit, maar vrouwelijke ontwerpers zijn in de mannelijke designwereld nog steeds zeldzaam, zeker in Italië”.

Noord-Europees minimalisme

Ook de aanstelling van Vincent Van Duysen (54) – vorige maand door de Biennale Interieur en Knack Weekend / Le Vif Weekend uitgeroepen tot Designer van het Jaar – is in dat opzicht geen verrassing. De Antwerpse architect is sinds april dit jaar creatief directeur van Molteni & C., al dateren de eerste contacten met de Belg al van 2010. Van Duysen bouwde toen een kantoor in Riyad in Saudi-Arabië, een project waarvoor Moltenidochter Unifor de meubelen leverde. Het klikte tussen Van Duysen en Carlo Molteni, en dus werd Van Duysen in 2015 gevraagd om het kastensysteem Gliss Master te ontwerpen. Andere meubelprojecten, een update van een keuken voor het zusterbedrijf Dada en het ontwerp van de stand van de groep op het jongste Salone del Mobile in Milaan verstevigden verder de band.

Vincent Van Duysen
Vincent Van Duysen© Fred Debrock

“Naast het uitstekende persoonlijke contact met Vincent en zijn enthousiasme, speelde het een rol dat we in zijn architectuur veel elementen van ons eigen DNA herkenden”, legt Molteni uit. “Zijn materiaalkeuze en oog voor detail bijvoorbeeld. Ook zijn gesofisticeerde stijl en een vleugje Noord-Europees minimalisme spraken ons enorm aan. Daarmee kan Vincent tegengewicht bieden aan onze creatieve Italiaanse slag (lacht). Gezien zijn ervaring als architect verwacht ik trouwens dat hij vanuit een totaalvisie op woninginterieurs zal werken, en niet enkel naar de individuele producten kijken. De gloednieuwe showroom in het hoofdkantoor die hij mee ontworpen heeft, lijkt op een huis waar je meteen in zou willen wonen. Precies de richting die we met Molteni uit willen gaan.” Een gelijkaardig effect verwacht de marketingdirecteur dit najaar van de nieuwe flagship store van Molteni & C. in Tokyo, en van de renovatie van de winkel in New York – twee projecten die Van Duysen eveneens in goede banen moet leiden.

Lange termijn

De Belg is Molteni’s eerste creatieve directeur sinds Luca Meda, die dezelfde functie bekleedde in de jaren negentig. “Net zoals toen is dit voor ons een project op de lange termijn”, zegt Molteni. “Met Meda werkten we een twintigtal jaar samen, en ook met Vincent hopen we een lange samenwerking uit te bouwen. Vergelijk zijn aanstelling dus niet met de stoelendans in de modewereld, waar succesvolle ontwerpers aangeworven worden om een merk weer op de kaart te zetten, maar zelden lang blijven. Een belangrijk punt voor ons was trouwens dat Vincent weliswaar maturiteit heeft en al het nodige succes gekend heeft, maar dat hij niet al te bekend is. Mensen die zelf al overexposed zijn, overschaduwen je alleen maar. Vincent was voor ons de juiste man, op het juiste moment in zijn carrière.”

We hebben onze Italiaanse know-how en moeten die ook koesteren, maar om het verschil te maken en echt de internationale kaart te trekken, moeten we onze comfortzone verlaten”.

Veroorzaakte de aanstelling van de Belg in Italië nog enige ophef? Per slot koos ook Cassina vorig jaar al voor een buitenlandse creatieve directeur met de Spaanse designer Patricia Urquiola, terwijl Driade in 2014 de Britse architect David Chipperfield aanstelde. “Italianen zijn chauvinisten”, reageert Molteni, “maar de meeste designmerken begrijpen ondertussen wel dat ze niet te Italiaans moeten zijn. We hebben onze know-how en moeten die ook koesteren, maar om het verschil te maken en echt de internationale kaart te trekken, moeten we onze comfortzone verlaten”.

Wim Denolf

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content