Veilingprimeur voor Serrurier

© Serrurrier

Zegt de naam Gustave Serrurier-Bovy u niets? Jammer, rond 1900 was hij een van dé designiconen in Europa, een voortrekker die art nouveaumeubels bedacht op IKEA-wijze. Twee concurrerende veilinghuizen hameren nu meubels van hem af, in Parijs en Brussel. Een unieke kans.

Het verhaal van die twee veilinghuizen is op zich wel even interessant om bij stil te staan. Eerst wisten we dat het Brusselse veilinghuis Cornette de Saint-Cyr in haar veiling van Belgische kunst en design op 9 juni een belangrijke collectie meubels en objecten ging veilen, ontworpen door Gustave Serrurier-Bovy, voor het kasteel de la Cheyrelle te Dienne in de Cantal in Frankrijk. Nu krijgen we het bericht binnen dat hun concurrent, het Parijse veilinghuis Piasa op 3 juni eveneens een belangrijke collectie Serruriermeubels gaat veilen, deels afkomstig uit hetzelfde kasteel. Dat is best ongewoon en erg spannend! De collecties zijn wel niet van dezelfde bezitters of inbrengers. Feit is dat de inboedel van het kasteel in 1990 werd geveild en dat er daardoor delen terechtkwamen bij diverse eigenaren die het nu dus opnieuw onder de hamer brengen. Het kasteel werd in 1994 als monument beschermd, maar de inboedel was toen al uit het gebouw.

Wie tuk is op art nouveau wordt nu een buitenkans geboden om bij Cornette of Piasa iets uniek te kopen, mét een ronkende pedigree.

Wereldwijde appreciatie

Wat maakt dit ensemble uniek? Gustave Serrurie-Bovy was een van de topontwerpers van de art nouveau die, in tegenstelling tot Horta, inspiratie vond in de Britse Arts & Crafts beweging en een bedrijf uit de grond stampte dat net als Liberty in Londen meubilair maakte op grotere schaal. Daar waren meubels bij, van de Silex-collectie, die je, net als Ikea meubels, bij wijze van spreken zelf in elkaar schroefde. Maar hij realiseerde ook volledige interieurdecoraties, verlichting inbegrepen, zoals voor het Château de la Cheyrelle in 1903. Dit was tot voor een kwarteeuw een volledig vergeten ensemble dat eigenlijk een beetje werd herontdekt. Het is niet enkel uitzonderlijk voor onze Belgische meubelgeschiedenis, want het design van Serrurier-Bovy wordt wereldwijd geapprecieerd. Ze hebben zelfs stukken in het Musee d’Orsay en het MET in New York.

De markt

De markt voor art nouveau meubels heeft het niet makkelijk. Veel prijzen zijn gedaald, ook voor de sierlijke Franse art nouveau, voor de meubels van Majorelle of Gallé. Ook al omdat het niet goed gaat met de Japanse economie. Het waren immers de Japanners die de prijzen in de jaren ’90 de hoogte in deden schieten. Er is ook een smaakbreuk, men heeft nu meer belangstelling voor design, dan voor art nouveau. Als je natuurlijk ziet hoe snel de trends elkaar opvolgen, kan dat over enkele jaren weer helemaal anders zijn. En ondertussen worden die twee grote collecties aangeboden, een unieke kans dus, én de schattingsprijzen zijn eigenlijk aan de lage kant. Je kunt er van op aan dat er straks stoelen worden verkocht voor 500 à 600 euro, een bedrag waarvoor je amper een degelijke designzit verwerft. Een te laag bedrag dus. Wie tuk is op art nouveau wordt nu een buitenkans geboden om bij Cornette of Piasa iets uniek te kopen, mét een ronkende pedigree.

Meer dan Serrurier

De veiling van Cornette de Saint Cyr heeft wel meer te bieden dan alleen Serrurier, er wordt ook heel wat interessante Belgische kunst en design geveild, onder meer van Christophe Gevers, een cultdesigner uit de jaren ’70, die nu meer en meer wordt gezocht. Surf naar de sites van de veilinghuizen, waar je de catalogi meteen kunt bekijken.

Meer info vind je hier en hier.

(Piet Swimberghe)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content