Upstairs, downstairs: beneden een herenhuis, boven een loft met dakterras

Upstairs, onder de pannen, hangt er een loftsfeer. Xavier en Karin kozen hier voor zomerse vintagemeubels, zoals de 'Butterfly Chairs' van ontwerptrio Bonet Kurchan Hardoy. In het midden twee 'Safari Chairs' van de Deense ontwerper Kaare Klint. Achteraan tegen de muur staat een bijzettafeltje van Willy Van Der Meeren. © Jan Verlinde
Piet Swimberghe

Beneden stap je door een statig herenhuis met royale salons en een monumentale trap, boven ontdek je een loft met dakterras: in dit Gentse herenhuis verrast architect Xavier Donck met zijn originele vertaling van upstairs en downstairs.

Geen upstairs en down-stairs zoals in een Londens herenhuis, met in de kelder de leefwereld van het personeel. Hier is down- stairs een ontvangstruimte met de allures van een heuse piano nobile. Je komt binnen via een mooie achttiende-eeuwse voordeur en belandt dan in een ruime hal met een antieke vloer van blauwe hardsteen.

Bij het binnenkomen merk je meteen dat alle deuren openstaan, wat dieptezicht oplevert. En zo weet je meteen dat het huis vol kunst hangt. Dit herenhuis, in hartje Gent, werd gerenoveerd zonder aan de oude ziel van het huis te raken. “Dat is essentieel,” legt architect Xavier Donck uit, “bij dit soort panden mag je niet halsoverkop te werk gaan, want niet zelden is de binnenstructuur fundamenteel perfect. En dan wordt zo’n renovatie een oefening in niets vernielen.”

De zolderruimte kreeg nog een extra 'verdieping'. Daar vinden we transparante, lichte meubelen, zoals dit bureautafeltje van Jules Wabbes met een draadstoel van Harry Bertoia (Knoll).
De zolderruimte kreeg nog een extra ‘verdieping’. Daar vinden we transparante, lichte meubelen, zoals dit bureautafeltje van Jules Wabbes met een draadstoel van Harry Bertoia (Knoll).© Jan Verlinde

“We hebben hier geen enkele muur uitgebroken, enkel de binnenplaats wat vrijgemaakt om meer licht in huis te trekken. Toen we dit pand kochten, wisten we dat het een traag renovatieproject zou worden. We woonden op het platteland en hadden het vage plan om naar de stad te komen. We zouden alvast dit huis opfrissen, zonder haast. Want tijd nemen is een luxe die achteraf rendeert.” Xavier heeft naam en faam inzake het ontwerpen en renoveren van landhuizen.

“Ze zitten vaak vol onverwachte elementen”, zegt hij. “Kijk bijvoorbeeld naar de wijze waarop de draaitrap werd ontworpen. Normaal is een trap altijd een fysieke belemmering die verdiepingen van elkaar scheidt. Hier net niet, de trap lijkt deel van de woonruimte, je loopt hem op alsof je door een kamer wandelt.”

Vroeger was de keuken duidelijk afgescheiden, vandaag maakt ze deel uit van de woonruimte. “We leven rond de keuken en alles loopt een beetje door elkaar.” Op de benedenverdieping leef je ook een beetje mee met de stad. “Dat is heerlijk, want we woonden lang op de buiten en hadden daar een enorme tuin. Hier hebben we slechts een binnenplaats, maar we herontdekken nu de charme van het stadsleven. De straat heeft iets dorps, want we kennen ondertussen iedereen. De stad is nu ‘onze tuin’. We vinden het zelfs heerlijk om de stadsgeluiden te horen”, zegt Xavier.

Ook de dressing heeft iets van Ponti's stijl: opnieuw met mozaïektegels aan de muur. Op de vloer ligt vast tapijt in dezelfde diepgroene tint. De meubelen zijn afgewerkt met zwartgerookt larikshout.
Ook de dressing heeft iets van Ponti’s stijl: opnieuw met mozaïektegels aan de muur. Op de vloer ligt vast tapijt in dezelfde diepgroene tint. De meubelen zijn afgewerkt met zwartgerookt larikshout.© Jan Verlinde

Via een kleine diensttrap kom je van de eerste verdieping in de zolderruimte, waar de architect een atelier en gastenkamers creëerde. “Hier, net boven de kroonlijst, is het superrustig en geniet je van hemels licht en in de lente van het dakterras. We doen hier ook yoga. Weet je, luxe betekent voor ons niet dat je een zwembad hebt. Of extra veel badkamers. Maar wel verschillende plekken in je woning. Op die manier kun je op reis in je eigen huis.”

Upstairs, downstairs: beneden een herenhuis, boven een loft met dakterras
© Jan Verlinde
Upstairs, downstairs: beneden een herenhuis, boven een loft met dakterras
© Jan Verlinde
Xavier Donck is tuk op glasmozaïek :
Xavier Donck is tuk op glasmozaïek : “De badkamer is mijn bescheiden ode aan de Italiaanse architect Gio Ponti. Die was ook helemaal weg van dit soort mozaïek dat je overal in Italië ziet. En in de jaren vijftig maakte hij er fantastische ontwerpen mee.” De lichtkroon is vintage en de stoelen zijn etnisch.© Jan Verlinde
Downstairs vertoeven we in het historische huis met zijn Ook hier een mix van hedendaagse kunst en vintage. Links achteraan staan een tafel en stoel van Jules Wabbes, rechts twee 'PK22'-fauteuils van Poul Kjaerholm. Vooraan een wit 'Africa'-tafeltje van John Dickinson.
Downstairs vertoeven we in het historische huis met zijn Ook hier een mix van hedendaagse kunst en vintage. Links achteraan staan een tafel en stoel van Jules Wabbes, rechts twee ‘PK22’-fauteuils van Poul Kjaerholm. Vooraan een wit ‘Africa’-tafeltje van John Dickinson. © Jan Verlinde
Xavier Donck ontwierp de keuken uit teakhout. De krukjes zijn industriële vintage.
Xavier Donck ontwierp de keuken uit teakhout. De krukjes zijn industriële vintage. © Jan Verlinde
Karin en Xavier Donck hebben een passie voor hedendaagse beeldende kunst. Hier leunt Karin op het werk 'Endless Eames' van Tobias Putrih, opgevat als een enorm ei op een schommelstoel van Eames.
Karin en Xavier Donck hebben een passie voor hedendaagse beeldende kunst. Hier leunt Karin op het werk ‘Endless Eames’ van Tobias Putrih, opgevat als een enorm ei op een schommelstoel van Eames.© Jan Verlinde

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content