Rietveld en Rembrandt onder de hamer

© Christie's

Op de veiling bij Christie’s waren beide kunstenaars indirect present.

Hoewel beide kunstenaars topiconen zijn van de Nederlandse kunstgeschiedenis, kan je ze eigenlijk niet met elkaar in verband brengen. Toch gebeurde dit gisteren op een veiling van Christie’s Amsterdam waar ze indirect present waren.

Gisteren werd een vrij unieke stoel van de befaamde modernistische ontwerper/architect Gerrit Rietveld geveild in Amsterdam. Ook een zeventiende-eeuws kunstkabinet van Herman Doomer, een ebenist die in de Gouden Eeuw voor niemand minder dan Rembrandt werkte, ging onder de hamer.

Dat pure toeval is goed voor een leuk verhaaltje. Het gaat om een speciale uitvoering van de befaamde Zigzagstoel van Rietveld, met armleuningen en een hoge rug, een model dat maar zelden voorkomt.

Prijs afficheren

Deze vooroorlogse zit werd afgehamerd voor 43.000 euro. Dat is natuurlijk een fors bedrag, zeker voor de toch ietwat minder gezochte Zigzagmodellen. Feit is dat de authentieke meubels van Rietveld, niet de latere replica’s, erg zeldzaam zijn.

De koper was de bekende Amsterdamse handelaar Frans Leidelmeijer die de stoel volgend jaar op de Tefaf wil presenteren. Dan gaat de prijs natuurlijk wel nog wat de hoogte in… Het is trouwens een trend in de kunsthandel om van wat een handelaar op een veiling kocht ook de hamerprijs te afficheren. Zo krijg je als klant direct te zien welke winst hij er op neemt. Dit is natuurlijk een gevolg van de transparantie van de kunstmarkt die gecreëerd wordt door het vrijgeven van zoveel info via het net.

Kunstkabinet

Van Doomer werd dus een fraai kunstkabinet geveild. Deze ebbenhoutwerker maakte ooit lijsten voor Rembrandt. Zijn kunstige kabinet werd afgehamerd voor 193.000 euro, tegenwoordig een heel hoog bedrag voor een toch vrij simpel kabinet. Maar met een naam als Doomer is het wel aantrekkelijker voor eventuele verzamelaars die graag pochen met hun collectie.

Tegenwoordig zijn kunstkabinetten doorgaans minder in trek dan vroeger. Maar daar komt welhaast zeker weer verandering in, want je merkt trouwens algemeen een groeiende belangstelling voor antiek. Alleen de prijzen liggen nog laag.

Middeleeuwse kunst was bijvoorbeeld nog nooit zo goedkoop als tegenwoordig. Voor de prijs van een hedendaags tableau van een kunstschilder die zijn waarde in de toekomst misschien niet eens behoudt, verwerf je een hele verzameling middeleeuwse kleinoden. Dit is dus een ideaal moment voor gewiekste kopers om een slag te slaan. Dat kan net zo goed in een klein, lokaal veilinghuis als bij de antiquair om de hoek…

Piet Swimberghe

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content