Richard Hutten ontwerpt boekpostzegel
Naar aanleiding van de Nederlandse boekenweek ontwierp Richard Hutten een postzegel voor TNT.
In 2008 vroeg de Nederlandse TNT post aan de Nederlandse designer Richard Hutten een nieuw concept van postzegel te bedenken. Het werd er één ter gelegenheid van de 75ste Boekenweek in Nederland.
Het resultaat is een postzegel van drie op vier centimeter groot in de vorm van een boek, dat acht pagina’s telt. Richard Hutten zorgde zelf voor het concept, het design en de fotografie. De Nederlandse designer legt uit: “De postzegel toont de suggestie van een derde dimensie. U kunt een 3D – installatie zien, gemaakt uit opeengestapelde boeken in onze studio.” De postzegel is gemaakt op een schaal van 100:1. Met computergestuurde programma’s werd het perspectief getransformeerd tot een perfecte triangel.
De Nederlandse auteur Joost Zwagerman prijkt vooraan op de postzegel. Hij schreef immers de Boekenweek ‘gift’. Hutten vroeg hem ook een ‘bonus track’ te schrijven om bij het geschenkje te geven. Na enige aarzeling ging Zwagerman de uitdaging aan. Het resultaat is een verhaal van vijfhonderd woorden dat aan de binnenkant van de ‘boekpostzegel’ staat.
De boekpostzegel werd gedrukt op 250.000 exemplaren en kost 2,20 euro, wat volstaat om tot vijfhonderd gram te versturen.
Aïsa Knockaert
De 75ste boekenweek loopt van 10 tot en met 20 maart 2010. Wie uitgebreid kennis wil maken met het werk van Richard Hutten, kan daarvoor tot 6 juni naar het Gentse Designmuseum.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier