Overlijden Steve Jobs: reacties uit de designwereld

© EPA

“We verliezen één van onze meest inspirerende creatieve vaders”, stelt Xaveer Claerhout van Kinetura.

Wat heeft Steve Jobs voor onze designers betekend? We belden een paar designers op om te peilen naar hun reactie.

Wouter De Raeve, Dees & Lapage

“Steve Jobs heeft het ontwerpen veel democratischer gemaakt. Door de grote gebruiksvriendelijkheid van Apple vinden veel meer mensen de weg naar het ontwerpen. Door het strakke design zijn de Apple-producten een aangenaam werkinstrument, waar ik dagelijks mee werk. Dat hij ondanks zijn ziekte zo lang is blijven werken, dwingt respect af.”

Peter Van Riet, Studio Peter Van Riet

“Het overlijden komt nu toch heel onverwacht. Ik moet vanmiddag een lezing geven in Warschau en op de eerste slide van mijn presentatie staat een computer van Apple. Steve Jobs heeft zonder twijfel design op de kaart gezet. Hij heeft design geloofwaardigheid gegeven, door hem geloven nu ook grotere firma’s in de kracht van design. Op die manier heeft hij veel designers geholpen. Ook usability staat dankzij hem op de kaart. Bovendien heeft hij met onder andere de iPhone, de iPad en iPod onze manier van werken én leven drastisch veranderd. Want de producten zijn meer dan louter esthetisch mooi vormgegeven. Anders dan andere bedrijven besefte hij heel goed de kracht van de ‘Total Experience’.”

Michaël Verheyden, ontwerper

“Ik herinner me nog hoe ik het vroeger altijd haatte om met een computer te werken. Tot ik mijn eerste iBook kocht, dat was een echte revelatie. Ik ben niet zo’n gadget freak, maar gebruik dagelijks met veel plezier mijn macBook, iPad en iPhone.”

Xaveer Claerhout, heeft samen met Barbara Van Biervliet de designstudio Kinetura “De dood van Steve Jobs betekent voor mij het verlies van één van onze meest inspirerende creatieve vaders. Ik ben er kapot van. Via vernieuwing bracht hij wereldwijd mensen samen. We zullen hem missen.”

Jan Van Mol, Addictlab

“Ik ben niet zo’n Steve Jobs groupie die midden in de nacht aan een keynote-baxter moest gaan liggen. Ik loop ook nu niet rond met een turtleneck. Maar mijn carrière is wel van in het begin getekend door Apple. Of beter op Apple. Toen ik eind jaren 80 mijn reclamebureau op mijn studentenkot begon, maakte ik mijn allereerste advertentie op een Mac. Enfin, een computer op maat van een parkingmeter met een geheugen zo groot als een walnoot. En in Pagemaker.

Tijdens mijn reclamebureautijd groeide Apple mee met mijn bedrijf. Maar ik zag het creatieve proces wat groter en holistischer. Aangezien ik geloof in de kracht van de creatieve industrieën, dook ik in de kunst, design en modewereld om aan innovatie te doen. Begon ik magazines, sites en expo’s te maken. Zo begon ik Addictlab.com. Steve Jobs kwam ik altijd tegen. Telkens opnieuw kwam hij met producten die we nodig hadden.

Ik had wel aanvaringen met Apple. Ik stoorde mij bijvoorbeeld aan het verschil tussen het visionaire achter het merk van Steve Jobs en het gebrek eraan bij het plaatselijke management.

In het business plan van Addictlab schreef ik 15 jaar geleden een stuk over ‘Creativity will be the oil of the 21st century’. Dat had ook Steve Jobs goed begrepen. Nu, Steve Jobs begreep de tijdsgeest niet. Hij was diegene die ze mee creëerde.”

Elien Haentjens

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content