Jong talent in the underground

© RaphaĆ«l Charles

Het jonge, nog niet gevestigde designtalent palmt op Interieur “the underground” in.

Zoals bij elke editie zet de Interieur Foundation via de Design Competition jong talent in de kijker. Net zoals Interieur zelf kreeg ook de designcompetitie ‘de nieuwe wereld’ als thema. De jury ging in de ontwerpen dan ook op zoek naar de ‘nieuwe realiteit van design’. “Vooral de kwaliteit van het idee was voor ons belangrijk”, stelde Nipa Doshi tijdens de prijsuitreiking.


Meer dan 220 inzendingen uit 27 landen kreeg de Interieur Foundation uiteindelijk binnen. Ook de jury vertoonde een bijzonder internationaal karakter: een Indiase ontwerpster, een Zwitserse directeur, een Italiaanse CEO, een Britse journalist en een Belgische autodesigner.


In totaal beloonde de jury twaalf projecten. Vooral ontwerpen die zo goed als klaar zijn om op de markt te komen, vielen in de prijzen. Al moesten ze tegelijk ook nog prikkelen. Uiteindelijk bekroonde de jury twee projecten met de Grand Prize. Zo zocht de Duitse Miriam Aust met haar ontwerp ‘Vase & Leuchte’ naar nieuwe toepassingen: het is tegelijk een lamp en een vaas. En ook de ‘Wood stove’ van de Zwitser Yanes WĆ¼hl viel in de smaak: de kachel geeft niet alleen warmte, maar je kan er ook op koken en dingen in opbergen.

Allemaal tentoon


Ook de prijs, die uitgereikt werd door Design Vlaanderen, kende twee winnaars. Ann Van Hoey bekoorde de jury met haar keramische studie van geometrische vormen en RaphaĆ«l Charles wist te jury te overtuigen met zijn ‘Multiple’. Via een onzichtbaar magnetisch systeem kan je de verschillende elementen van die salontafel naar believen samenstellen.


De ontwerpen van alle winnaars – en zelfs alle deelnemers – van de Design Competition zijn tentoongesteld in de kelder van de Kortrijkse expo. Op de site van Interieur staat ook een overzicht van de winnaars.
Transformatie troef


Ook jonge ontwerpers die niet aan de wedstrijd deelnamen komen aan bod. Zo presenteren de dames van super-ette hun ‘cocon’, een zetel met een geĆÆntegreerde slaapzak. Designstudio Serwantka presenteert hun verdraaibare koffiebank, Inge Vereecke alias flexIVa komt met Kwibus op de proppen. Die uit kubusjes opgebouwde kast kan naar hartenlust geopend en omgebouwd worden. En dankzij de kleurrijke plugs kan ook Panels & Plugs van Mope naar eigen behoefte opgebouwd worden.


Transformatie is ook het codewoord bij de Audi-installatie, waarbij studenten de auto in tienduizend puzzelstukjes veranderd hebben, en bij de Banana Underground Market. “Sinds jaar en dag vormen bananendozen het uitverkoren materiaal voor verhuizers. We vonden ze dan ook ideaal om onze pop-up store mee op te bouwen”, stelt het team van Cnocspot.

Bananenenergie


Naast een heus survivalpakket voor Interieur zijn in het winkeltje – logischerwijs – ook bananen te koop. En jonge designers worden er meteen opnieuw creatief uitgedaagd. “Samen met Chiquita gaan we via een wedstrijd op zoek naar de speeltuin van de toekomst”, klinkt het. “Andere bezoekers kunnen dankzij de bananen hun batterijen weer opladen.”


En die batterijen zijn meer dan nodig. Want de kelder biedt ook onderdak aan mini-expo’s van onder andere ontwerpen uit de Designregio Kortrijk en van winnaars van de Red Dot Design Award.

Elien Haentjens


Meer weten? Lees het volledige dossier over Interieur 2010.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content