Inspirerende 23e editie van Interieur Kortrijk
Naast informeren met nieuws uit de woon- en designwereld wil de Interieurbeurs 2012 ook inspireren en ervaringen delen.
Nog tot 28 oktober loopt in de Xpo en in het stadscentrum van Kortrijk de Biennale Interieur. Meer nog dan informeren met al het nieuws uit de internationale woon- en designwereld wilden de organisatoren inspireren en ervaringen delen met de bezoeker. Curator Lowie Vermeersch is een vormgever, en hij pakte deze beurs als dusdanig aan. Het uitgebreide culturele parcours van nevententoonstellingen en evenementen is geslaagd en samenhangend.
Door bijvoorbeeld zeven eregasten te kiezen kregen we evenveel antwoorden op het thema Future Primitives. De Brit Ross Lovegrove verklaarde dat een van de allerbeste concepten die hij ooit gehoord had: “Het gaat zowel over ons erg erg verre verleden, zeg maar onze instincten, als over onze verre verre toekomst.”
Hij stelde in de pas geopende Buda Factory een van zijn stokpaardjes van hem voor: een zwevende auto, fel en dynamisch verlicht en nog steeds erg veel lawaai makend. Ook de twee andere meer technische invullingen van het thema vonden we in het centrum van de stad terug: David Bowen installeerde een wat hij noemde “mechanische interpretatie van een natuurlijke situatie”: een net van elektronica hing omhoog en kabbelde als een wateroppervlak. Troika bouwde in de voormalige paardenstallen dan weer een fragiele zuilengalerij met licht.
Visdraad als vernis
Op de Xpo zelf brengt de vierde eregast Nendo zeven huisjes met daarin telkens een houten stoel die niet vernist is, maar omwikkeld met visdraad “om eens een nieuwe manier van houtafwerking te tonen.” Wat verderop draait een blob van Greg Lynn rondjes om aan te geven dat de woonomgeving steeds in verandering moet zijn, en min of meer dezelfde boodschap kregen we in de industriële trappenconstructie van Makkink&Bey.
De enige Belgische eregasten, Muller Van Severen bouwden hun atelier na -een witte box- en stelden er het grafische vervolg op hun eerste meubelcollectie voor. “Die is primitief omdat we met ruwe en onbewerkte basismaterialen werken en met supersimpele vormen, maar toekomstgericht omdat we ons afvragen hoe we die vormen dan in de toekomst relevant kunnen blijven houden.” Ze schoven bijvoorbeeld twee rekken in elkaar. Ondeelbaar, maar te plaatsen in alle soorten hoeken.
Vlak daarnaast is ook de Flanders Avenue een aanrader. In een aantrekkelijke scenografie van architect Caroline Voet kozen vier Vlaamse ontwerpers hun poulains. Nog meesters en volgelingen zagen we op de tentoonstelling Déjà-vu. Daar wordt nagedacht over innovatie, gelijkvormigheid, ergonomie, auteursrecht en kopie.
Voor sommigen ligt dat thema gevoelig, voor anderen is uitpuren van bestaande archetypes net een bron van inspiratie. Zo was architect Vincent Van Duysen erg blij dat zijn een nieuwe leunstoel Oskar voor Poliform naast een stoel van Jean Prouvé staat. Wie als aandachtige bezoeker op die expo op zoek gaat naar “de zeven verschillen” kan daarmee heel wat leren over technische mogelijkheden, designgeschiedenis en vakmanschap.
Zaadbommen
“Contrasten inspireren mij,” zei curator Lowie Vermeersch op zijn openingsspeech. “Ik wilde dat de Biennale een stad zou zijn, vol verrassingen en tegenstellingen.” En precies zijn openheid en multidisciplinaire aanpak maakten dat de beurs de eclectische mix is die een groot publiek kan aanspreken: als exposanten zijn er de traditionele grote designfabrikanten, maar ook jonge beginnende labels en zelfs een vrij uitgebreide reeks galeries uit binnen- en buitenland. Dat zijn eigen voorkeuren breed gaan, toonde Lowie Vermeersch op de Corso Blu, waar hij zijn eigenzinnige selectie maakte uit hedendaagse meubels en woonaccessoires in een frisse presentatie met nylondoek.
Het is een goed idee om de jongeren niet in de kelder van de Xpo, maar in de stad te laten tentoonstellen. Het voelt natuurlijker en levendiger aan en het is goed om even afstand te nemen van de professionele standen, waartegen zelfs de meest dynamische jongeren moeilijk tegen kunnen opboksen. Wat we -na een ritje met de shuttle vanwaaruit u alles door een roze folie bekijkt – bijvoorbeeld zagen in de stad: zaadbommen, de daken van Kortrijk van in de Budatoren, flink wat modulaire en stapelbare meubels, objecten om de ruimte in te sturen mocht de aarde vergaan, flink wat blonde (Omer, voor de kenners) , een volgepakte serrebistro en een populair pittakraam. En: opvallend veel objecten die uit een 3Dprinter kwamen. Nog een stapje verder: een lapje mousse dat -als het opgewarmd wordt tot 70 °C zichzelf ontplooit tot een kamerscherm. Flat pack voor de eenentwintigste eeuw?
De betere toekomst even mee dromen, oervormen en referenties herkennen en tegelijkertijd een idee opdoen voor dat nieuw lampje voor in de badkamer of gordijnen voor in de slaapkamer, het is die mix die zorgt dat Interieur Biennale al sinds 1968 een ijzersterke internationale reputatie heeft en met deze editie opnieuw bevestigt.
Leen Creve
De beurs is maandag en dinsdag enkel open voor professionelen, daarna tot en met 28 oktober voor iedereen. www.interieur.be
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier