Het nieuwe werken: thuis vs. kantoor

Het kantoor wordt een leefruimte, de leefruimte een kantoor. Het nieuwe werken volgens Vitra en Gispen.

Voor het tweede jaar op rij vindt de nationale thuiswerkdag plaats. Thuiswerken biedt heel wat voordelen, zolang je je aan enkele voorwaarden houdt. Naast duidelijke afspraken met de werkgever, een goed timemanagement en een ICT-beveiligde werkomgeving hoort ook de inrichting van een thuiskantoor daarbij. Zowel Vitra als Gispen spelen met hun gamma in op onze nieuwe manier van werken.

Met Gispen Divide lanceert de Nederlandse leverancier van kantoorinrichting een assortiment aan meubilair en accessoires om de ideale thuiswerkplek in te richten. Iris Janssen creƫerde met Gispen Divide een tafel, waaraan je zowel kan eten als werken. De tafel bestaat uit een lang en een kort blad. Door het lange blad te verschuiven, kan je een opbergbox afdekken.

Naast het meubilair biedt Gispen ook dienstverlening aan op maat van de thuiswerker. Hun consulenten geven onder andere raad op vlak van ICT-beveiliging, HR-beleid, werkorganisatie en onderhoud van het meubelpark. Met hun meubilair en diensten wil Gispen Huiswerk volgens Patrick Windels, de general manager voor Belgiƫ, de professionalisering van het thuiswerken in de hand werken. Volgens een studie naar aanleiding van de thuiswerkdag hinkt Belgiƫ trouwens achterop op het vlak van thuiswerken.

Andere kantooromgeving

Doordat meer mensen thuis werken, dringen veranderingen zich ook op in de kantooromgeving. Al sinds het einde van de jaren ’50 houdt Vitra zich bezig met de ontwikkeling van kantoormeubilair. Het zogenaamde action office, dat bestond uit allemaal aparte kamers met bureaus in de vorm van (uitbreidbare) modules, diende jarenlang als standaard. Begin jaren ’90 vroeg Vitra aan de Italiaanse architecten Andrea Branzi, Michele de Lucchi en Ettore Sottsass om na te denken over de werkplek van de toekomst. Een werkplek, waar communicatie en flexibiliteit centraal stond.

In de loop der jaren bouwde Vitra zijn eigen kantoor in de hoofdzetel in Weil am Rhein geleidelijk aan om. Om de communicatie te bevorderen bracht het bedrijf in 2000 al zijn diensten onder in Ć©Ć©n gebouw, namelijk dat van Nicolas Grimshaw. In 2002 integreerde het de grote, gemeenschappelijke werktafels van de broertjes Bouroullec, in 2006 volgde hun Alcove Sofa. Die bood werknemers de kans om zich af en toe toch afzonderlijk terug te trekken.

Kantoor als leefruimte

Anno 2011 heeft Vitra zijn ‘citizen office’ opnieuw volledig herdacht. Het kantoor is uitgegroeid tot een plaats om te leven. Werknemers krijgen er veel meer vrijheid om te beslissen hoe en wanneer ze hun werk het best kunnen uitvoeren. Volgens studies van Vitra zal anno 2020 zo’n 80% van de werknemers trouwens geen vast bureau meer hebben.

De basis bestaat uit een ‘office forum’, waar de werknemers elkaar kunnen ontmoeten om iets te bespreken of om eventjes te pauzeren. Daarrond liggen de zogenaamde ‘workstation areas’. Die kunnen verschillende vormen aannemen: een grote tafel om samen aan te werken, hogere tafels om rechtopstaand te werken, een zetel om een dossier te lezen, afgeschermde cabines om geconcentreerd te werken… Tot zelfs een zetel voor een snelle power nap.

Deze nieuwe filosofie rond werken integreert Vitra ook in andere bedrijven zoals bij SAP in Evere. Aangezien zo’n nieuwe werkomgeving ook een mentaliteitswijziging vraagt, begeleidt een Vitra-consulent het bedrijf zowel voor, tijdens als na de installatie bij de nieuwe omgeving.

Gepersonaliseerde bureaustoel

Niet alleen via die verschillende werkmogelijkheden, maar ook via zijn bureaustoelen wil Vitra bijdragen tot een goede ergonomie. Een goede bureaustoel is van cruciaal belang voor het welzijn en dus de productiviteit van de werknemer. Binnen zijn ID chair concept ontwikkelde Vitra, in samenwerking met designer Antonio Citterio, een bureaustoel met maar liefst 8000 mogelijkheden.

De basis van elke bureaustoel is dezelfde, maar bijvoorbeeld qua rugleuning, armsteunen, bekleding en onderstel is de stoel sterk personaliseerbaar. Op die manier kunnen bedrijven inspelen op de individuele behoeften, maar toch eenzelfde esthetiek behouden. Via het ingebouwde FlowMotion-mechanisme past de stoel zich voortdurend aan de bewegingen van zijn gebruiker aan.

Tot slot ontwikkelde het Zwitserse designbedrijf zijn ‘Green User Agreement’. Zo’n contract omvat een volledige servicecheck van de stoelen na vijf en tien jaar. Dat de stoelen op die manier 15 jaar kunnen meegaan, biedt zowel economische als ecologische voordelen. Bovendien recycleert Vitra de teruggegeven stoelen na die periode.

Elien Haentjens

Een kijkje nemen in het Citizen Office kan op de website van Vitra.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content