Gehl stelt unieke stadsplanning voor
De Deense architect zet zijn visie op stadsplanning uiteen in Bozar.
De Deense architect zet zijn visie op stadsplanning uiteen in Bozar.
Kopenhagen heeft de reputatie de meest fiets- en voetgangervriendelijke stad ter wereld te zijn. Eén van de mensen die daar zijn steentje meer dan toe bijgedragen heeft, is Jan Gehl. Zo kan de Strøget-zone in Kopenhagen, een van de grootste autovrije zones in Europa, beschouwd worden als het resultaat van Gehls werk.
Onder andere dankzij die zone is Kopenhagen in veertig jaar tijd getransformeerd van een autogerichte naar een voetgangersgerichte stad. Andere kleine verbeteringen op dat vlak heeft Gehl uitvoerig beschreven in zijn boek ‘Life Between Buildings’ (1987). Hij verwierf er internationaal faam mee.
Welbehagen
De voorbije jaren is hij dan ook al zowat overal ter wereld gevraagd om voorstellen te doen om de openbare ruimte voor voetgangers en fietsers te verbeteren. Op 11 februari komt hij in de Brusselse Bozar onder de noemer ‘People City’ zijn visie over stadsontwikkeling uiteenzetten.
Vooral het menselijke welbehagen is daarin voor Gehl prioritair. Samen met zijn bureau heeft hij daarom een specifieke onderzoeks- en mappingsinstrument ontwikkeld dat aangeeft hoe bepaalde stadsgebieden gebruikt kunnen worden.
Bozar organiseert de lezing samen met de opleiding [pyblik], die de expertise over de publieke ruimte wil centraliseren.
Elien Haentjens
People City door Jan Gehl, 11 februari 2010 om 19.30 uur in de Brusselse Bozar. De lezing is in het Engels en kost 4/7 euro.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier