Driekwart van de beroemde Ikea-catalogus is nep

© Ikea

Is de Ikea-catalogus ook zo’n beetje je woonbijbel? Dan zullen we je moeten teleurstellen, want dit beroemde reclameblad bestaat voor driekwart uit door de computer bewerkte beelden. Je moet het hen wel nageven: het is ‘potverdikke’ goed gedaan.

Is de Ikea-catalogus ook zo’n beetje je woonbijbel? Dan zullen we je moeten teleurstellen, want dit beroemde reclameblad bestaat voor driekwart uit door de computer bewerkte beelden. Je moet het hen wel nageven: het is ‘potverdikke’ goed gedaan.

Klein beginnen, dat was ook de leuze van lay-outteam van Ikea. Het allereerste beeld dat bewerkt werd en in de catalogus verscheen was volgens Co.Design een houten stoel in 2006. De Wall Street Journal beweerde dat rond 2012 zo’n 25% van de catalogus bestond uit computer gegenereerde beelden. In slechts twee jaar zou het aantal gephotoshopte beelden verdrievoudigd zijn.

Hoe gaat dit in zijn werk? We weten ondertussen wel dat de meubels en interieuraccessoires in het echt bestaan en dat deze dus niet bewerkt zijn. Maar waar de Ikea-catalogus sterk in uitblinkt, zijn de honderden interieurs die het elke editie tevoorschijn tovert. En laat nu net hier het probleem zitten. Om elke keer meubels, accessoires en een übergezellige sfeer te creëren in talrijke interieurs, is heel veel tijd en geduld nodig. Hier heeft het creatieve team van Ikea dus iets op gevonden.

Zowat alle items uit het aanbod van Ikea hebben hun digitale, hoge definitie, evenbeeld in het computersysteem. Het programma waar de lay-out van Ikea mee kan werken is natuurlijk erg gespecialiseerd en doorgedreven, zodat ze erin slagen om computer gegenereerde ruimtes aan te kleden zonder dat de klant opmerkt dat dit eigenlijk geen ‘echte’ foto is. Wie altijd dacht dat de wereld van Ikea te perfect was om echt te bestaan, heeft dus eigenlijk gelijk. (AB)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content