Designicoon Brabantia viert feest: een hedendaagse eeuweling

De 'Retro Bins' uit de Mineral Range. © Brabantia

In hoeveel Europese huishoudens bots je niet op een of ander product van Brabantia? Het bedrijf wordt bijna 100, voert wereldwijd uit naar 100 landen en blijft de toonaangevende producent voor het huishouden.

Er zijn merknamen die nooit aan de aandacht ontsnappen, zoals Brabantia waarvan je het simpele logo meteen herkent op allerlei gebruiksvoorwerpen in het huishouden. Natuurlijk gaat er achter deze brand een lang verhaal schuil. Nu Brabantia binnenkort zijn eeuwfeest viert en bijna naar honderd landen uitvoert, brachten we een bezoekje aan het Erfgoedmuseum in Waalre waar je een hele collectie Brabantia producten bewondert.

Designicoon Brabantia viert feest: een hedendaagse eeuweling
© Brabantia

Blikken trommels en radiokasten

Het verhaal begon in 1919 toen het familiebedrijf Van Elderen in het Nederlandse Aalst blikken melkkannen en trechters ging produceren. Het was dus aanvankelijk een blikslagerij, zoals er toen nog heel veel waren, want blik was -voor de komst van plastiek- het materiaal bij uitstek om te verpakken en bewaren.

Blikslagerijen waren er toen bij de vleet, maar het kwam er op aan om vindingrijk om te springen met je productie, wat Brabantia ook deed. In de jaren ’30 werden er onder meer radiokasten geproduceerd voor het nabijgelegen Philips uit Eindhoven.

De moderne fifties keuken

Maar de grote doorbraak kwam er na de Tweede Wereldoorlog, toen ons huishouden een golf van modernisering kende. Gedaan met het oubollige achterkeukentje met een simpel aanrecht en waterpomp. De keuken werd een elegant en vooral functioneel vertrek waar het heerlijk toeven en koken werd.

Designicoon Brabantia viert feest: een hedendaagse eeuweling
© Brabantia

Deze lifestyle trend kwam natuurlijk uit Amerika aanwaaien, waar je al eind 19de eeuw gasfornuizen had en in de jaren ’30 echte ijskasten. Maar al in de jaren ’30 geraakten ook bij ons de moderne aanbouwkeukens in de mode, denken we maar aan de merken Cubex en Bruynzeel die met verrassend nette, witte keukens kwamen aandraven. Brabantia sprong op de kar van de vernieuwing.

Van pedaalemmer tot keukenmeubilair

Net na de oorlog produceerde Brabantia nog bescheiden blikjes voor gecondenseerde melk, maar in de jaren ’50 trok het de kaart van het moderne huishouden. Jan Modaal kreeg zijn eigen moderne keuken met alles er op en eraan. Daar mochten al die bekende Brabantiaproductie niet bij ontbreken, zoals de pedaalemmer, de broodtrommel, de voorraadpotten en zoveel meer. Brabantia gaf het hele huishouden vorm met strijktafels, trapstoelen, taboeretten tot droogrekken toe. In de fifties produceerde Brabantia ook keukenmeubilair en zelfs verwarmingstoestellen.

De meubels zijn er uit, maar veel van wat toen werd gemaakt, is nog steeds in productie en sommige oude retromodellen met een hoog vintagegehalte zouden zo weer verkocht kunnen worden. Want in de jaren ’60 en ’70 stonden de eigen designteams van Brabantia in voor leuke en hippe ontwerpen, zoals de oranjerode flowerpowerdecors -het Patricedecor – op eetwarendozen, ontworpen door Patrice van Uden.

Designicoon Brabantia viert feest: een hedendaagse eeuweling
© Brabantia

Kortom het gaat Brabantia sinds de jaren ’50 voor de wind. Het bedrijf kreeg er toen ook een belangrijke Belgische poot bij in Overpelt, waar nog steeds pedaalemmers worden geproduceerd.

Internationaal en MAYA.

Brabantia is een dynamisch bedrijf dat ook vroeger ver over de grenzen keek. Buiten de Benelux was Groot-Brittannië lang de voornaamste afzetmarkt, maar daar kwamen ook Spanje, Frankrijk en Italië bij. Nu voert Brabantia uit naar ruim 95 landen en werkt met een eigen designteam dat zowel de technologie als de decoratietrends op de voet volgt.

Ondertussen wordt de basisiconen, zoals de pedaalemmer en het droogrek, constant aangepast aan de nieuwe noden. Brabantia speelt bijvoorbeeld ook in op de trend van de leefkeuken, waar je dus dagelijks veel tijd in spendeert, en waar niet alleen de functionaliteit belangrijk is, maar ook de visuele kwaliteit. Zelfs de vorm van een eenvoudige voorraadpot is van essentieel belang. Brabantia ontfermt zich over de noodzakelijke design van een woning, van keuken tot badkamer en laundrycare.

Dit soort design is delicaat, omdat het evenwicht tussen vorm en functie, innovatie en een geruststellende, herkenbare lijn fundamenteel belangrijk is. De designers van Brabantia eren het designcredo van de beroemdste industriële designer ooit, de Franse Amerikaan Raymond Loewy. Hij hanteerde het MAYA principe dat staat voor “Most Advanced Yet Acceptable”.

Duurzaamheid

Brabantia heeft alles te maken met duurzaamheid. Ook vroeger al, want wegwerpproducten heeft het bedrijf nooit gemaakt. De bedoeling is dat je alles jarenlang gebruikt. Het idee van recyclage is fundamenteel, want alle materialen komen in aanmerking voor hergebruik.

De duurzaamheid is tevens het adagio van de productie, waar bijvoorbeeld het water al jaren wordt gerecycleerd en er milieuvriendelijke verfstoffen worden aangewend. Brabantia legt zich ook altijd al toe op het afvalverzamelen, met afvalemmers en afvalzakken. Ondertussen werden er trouwens liefst al ruim 50 miljoen pedaalemmers geproduceerd.

Wie het hedendaagse aanbod wil bekijken verwijzen we naar www.brabantia.com of on/brabantialife. Maar wil je de vintage Brabantia bewonderen, loop dan eens binnen in het

Museum te Waalre, www.hetwaalresmuseum.nl.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content