Designer als regisseur onder de loep bij Design Vlaanderen

De rol van designers in onze huidige maatschappij is veranderd.

Ook heel wat designers zoeken naar een nieuwe manier van werken in deze veranderende maatschappij. Ze zijn niet langer alleen verantwoordelijk voor een eindproduct.

“De ontwerpers ontwikkelen niet langer louter esthetisch mooie producten, maar vaak fungeren ze als een soort regisseur van een film. In deze tijden waarin iedereen zich zanger, journalist of designer kan noemen, wordt hun rol eigenlijk alleen maar belangrijker. Want professionele designers kunnen bij wijze van spreken nu eenmaal beter zingen dan amateurs”, stelt Design Vlaanderen-directeur Johan Valcke.

Binnen het kader van de expo ‘Design Directors’ stellen zes ontwerpers hun project voor. Zo toont Christiane Hoegner haar LoFi studio, die onvolmaaktheden en foutjes verwelkomt, toont Annelies Vaneycken hoe ze als graficus te werk ging in BraziliĆ« en presenteert Caro Van den hole haar interpretatie van de porseleincollectie van Piet Stockmans.

Aandeelhouder in design

Net als het Open Structures-ontwerpidee van Thomas LommĆ©e en het ‘Synthetic Immune System’ van Tuur Van Balen was ook de 3D-keramiekprinter van Unfold & Tim Knapen eerder in het Hasseltse Z33 te zien. Oorspronkelijk speelden de designers van Unfold, namelijk Claire Warnier en Dries Verbruggen, in op de vraag van het Antwerpse designcentrum De Winkelhaak over hoe ze hun rol in 2030 zagen.

“In eerste instantie hebben we 100 aandelen van 60 euro van ons bedrijf verkocht om onze projecten te financieren”, steekt Verbruggen van wal. Met dat geld zijn we ons onderzoek naar de ruimte tussen het digitale en analoge gestart. Naar aanleiding van de expo ‘Design by performance’ nodigde Z33 ons uit om een digitale 3D-keramiekprinter te bouwen. Met L’artisan Ć©lectronique’ steken we het traditionele pottenbakkersambacht in een digitaal kleedje.”

Elk jaar krijgen de aandeelhouders een aan het project gerelateerd object zoals een digitaal geprinte medaille, een experimenteel stukje 3D-keramiek of een speels Kruiskopje. “Ons project is zowel een economisch als een sociaal experiment. Door onze aandeelhouders elk jaar samen te brengen creĆ«ren we namelijk een soort community”, besluit Verbruggen.

Elien Haentjens

Design Directors, tot 30 oktober in de galerie van Design Vlaanderen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content