De jonge wolven van ‘Ik Koop Belgisch’: Hausmerk

Hausmerk © Hausmerk

Acht jonge Belgische merken palmen de komende weken pop-up spaces in de drie winkels van Juttu in. Wij stellen dit jong geweld aan jullie voor. Vandaag: designlabel Hausmerk.

Van 8 september tot 19 oktoberstelt Juttu Antwerpen, Brugge en Roeselare acht jonge, Belgische merken voor: Emely Van Impe, Helix, Madame Volt, RE-DO, Edelplast, Hausmerk, Roche Rouge en Studio Bibette vullen tijdens deze periode de Ik koop Belgisch pop-upspaces in de Juttu winkels en ook alle items zijn beschikbaar op juttu.be. Deze pop-up shops maken deel uit van de Ik Koop Belgisch Campagne van Flanders Fashion Institute en Design Vlaanderen. Geprikkeld om meer te weten te komen? Surf dan naar ikkoopbelgisch.be.

HAUSMERKis een nieuw designmerk opgericht door Mimy A. Diar en Ad Luijten, het duo achter de Brusselse designstudio Beaverhausen. Het aanbod, uitsluitend vervaardigd in Belgïe, bestaat uit hedendaagse woonaccessoires, minimalistisch vormgegeven en geïnspireerd door architectuur.

Hausmerk – Mimy A. Diar and Ad Luijten

Mimi en Ad van Hausmerk
Mimi en Ad van Hausmerk© Juttu Ik Koop Belgisch

Ontdek ook hun website, Facebookpagina en Instagramprofiel.

Favoriete Belgische band of zanger(es)

Bent van Looy en Oscar And The Wolf

Favoriete Belgische maaltijd

Homemade stoofvlees met frietjes

Wat is je favoriete Belgische stad? Waarom?

Brussel, in de chaos is er schoonheid. We houden van de anonimiteit en de architectuur. Antwerpen is ook leuk dankzij de mooie interieurs, gedurfde concepten en het feit dat de stad en de mensen openstaan voor nieuwe initiatieven.

Wat mis je als je op reis bent?

Eigenlijk niets, we genieten altijd met volle teugen van een andere omgeving

Wat houdt dat in, een Belgisch merk zijn?

Geprikkeld zijn door de diversiteit, waardoor vele stijlen samen smelten.

Sinds wanneer bestaat jouw merk? Waar is jouw hoofdzetel?

Hausmerk bestaat sinds november 2014, het werd opgericht in Brussel.

Wie zit er in je team (freelance en in dienstverband)?

Mimy en Ad, we zijn met z’n tweeën verantwoordelijk voor de productontwikkeling en marketing. Zo nemen we zelf de foto’s en staan we zelf in voor de grafische look en communicatie.

Wat is je favoriete stuk uit je eigen collectie?

Elements Bookends: vanwege de uitgepuurde en uitvergrote architecturale vormen. Het is poëtisch en verhalend.

Heb je het gevoel dat een ‘Designed in Belgium’ label goed scoort in binnen- en buitenland? Waarom?

Ja, absoluut. Dit is ook de insteek van ons merk. België wordt toch gekenmerkt door stijl en kwaliteit. Dit geeft ons ook meer eigenheid en het draagt bij tot een ‘vertrouwd’ gevoel.

Wat zijn de struikelblokken vandaag om een mode- of designlabel te runnen?

Tegenwoordig zijn we met heel veel mensen in dezelfde poel, het is dus niet altijd makkelijk om door iets relevants op te vallen. Neem nu bijvoorbeeld sociale media. Dat neemt zeer veel tijd in beslag als je het goed wil doen.

Bestaat er een Belgisch creatief DNA?

Waar het noorden en het zuiden van Europa samenkomen met een hoekje af.

Is er een Belgische ontwerper waar je naar opkijkt?

Raf Simons. We houden van zijn esthetiek en bescheidenheid.

Welke Belg/Belgische zou je graag kleden of in wiens interieur zou je willen staan?

Iedereen die openstaat voor onze stijl.

Waar worden jullie spullen verkocht?

Voornamelijk online, maar we hebben ook een aantal verkooppunten: Homepage in Brussel, Sacré Sucré in Brussel, Ydee in Gent en Wunderkammer in Antwerpen.

Op Ikkoopbelgisch.bevind je meer dan 600 Belgische mode-, accessoire- en woonmerken. Ga op ontdekkingstocht en deel je vondsten met #ikkoopbelgisch. Van 8 september tot 19 oktober kan je terecht bij Juttu voor unieke Belgische mode en design.

(LP/FFI)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content