De interieurcocktail van stijlkoningin Victoria Maria Geyer: van sober minimalisme tot seventieskitsch

Grafische vintage van Josef Frank en Karl Gustav Nilsson blendt prachtig met Italiaanse designklassiekers van Joe Colombo en Gianfranco Frattini. © Tim Van de Velde

Nerveuze prints, foute seventieskitsch, aparte vintage. Het huis van interieurontwerpster Victoria Maria Geyer getuigt van lef. En van humor.

Zeldzaam zijn de interieurs die perfect passen bij de persoonlijkheid en de smaak van de bewoner, en dan nog eens verrassend zijn ook. Het huis van Victoria Maria Geyer is de spreekwoordelijke uitzondering. De Brusselse interieurontwerpster met Duitse roots is al even levendig en vrolijk als het interieur van haar vroegtwintigste-eeuwse herenhuis in Elsene. Typisch Duits of Belgisch kun je de inrichting niet bepaald noemen. Eerder een typisch interieur van iemand uit de eenentwintigste eeuw: iemand die niet graag één stijl kiest, veel ideeën heeft en haar smaak uit alle hoeken van de wereld samenharkt. Geyers huis grossiert in allerlei stijlperiodes, van koloniaal exotisme tot sober minimalisme en seventieskitsch. Dat klinkt onsamenhangender dan het in werkelijkheid is. Geyers talent is immers dat van een goeie cocktailshaker: je basisingrediënten kennen, ze uit hun context rukken en ze samenbrengen tot een aantrekkelijke longdrink.

Kitschelementen, zoals de Moorse kandelaar en lampen in Maison Jansen-stijl, bieden humoristisch weerwerk aan designklassiekers.
Kitschelementen, zoals de Moorse kandelaar en lampen in Maison Jansen-stijl, bieden humoristisch weerwerk aan designklassiekers.© Tim Van de Velde

Neem nu de keuken op het gelijkvloers. Die is honderd procent Pinterestproof door de Marmoreal terrazzo. De Britse designer Max Lamb ontwierp het kunstmatig gefabriceerde marmer met kleurrijke spikkels voor Dzek. ‘Het materiaal werd bijvoorbeeld ook gebruikt op de trap van de Maison Kitsuné-boetiek in Parijs’, weet Geyer. ‘Voor een over the top effect zorgt het hier zeker, vooral omdat het zowel horizontaal als verticaal is verwerkt in de keuken. Ik combineer dat heftige confettipatroon met grafische accessoires. De lamp van Muller Van Severen en de krukjes van Eames bijvoorbeeld. Al doen de retro etnische prints van de gordijnen van Maison Le Manach er nog een schepje bovenop.’

Net als in de film

Compleet anders qua insteek is de traphal. Daar steelt het weelderige ‘Palmador’ vasttapijt van Dimore Studio de show. Het tropische bladmotief tilt de rustieke trap naar het glamoureuze niveau dat hij best kon gebruiken. ‘Ik volg het werk van die Milanese studio al jaren. Ze zijn voor mij de top in Europa. Hun gevoel voor kleur en filmische settings is ongelofelijk boeiend en herkenbaar. En ze zijn totaal verwijderd van die mainstream mid-century tendens. Hun stijl is een mix die we nog nooit gezien hebben ‘, zegt Victoria Maria Geyer. Boven in het salon is de originele bank van Josef Frank (1885 – 1967) het mespuntje cayennepeper dat het interieur net genoeg pit geeft. ‘Het is het centrale meubel, waarop de hele kamer is afgestemd. De botanische motieven knallen lekker. En de felle kleuren – oranje en groen – komen terug in de rest van de ruimte.’

Kleurrijke kunstwerken alom, zoals een collage van Playboys, door Christopher Coppers in stukken gesneden met een pizzaroller.
Kleurrijke kunstwerken alom, zoals een collage van Playboys, door Christopher Coppers in stukken gesneden met een pizzaroller.© Tim Van de Velde

Wegens gebrek aan pastels of bleekhouten meubilair valt het misschien niet meteen op, maar de Scandinavische invloed is best groot. Geyer koopt nogal graag bij Stockholms Auktionsverk, een Zweedse online veilingsite, waar ze bijvoorbeeld de Harp Chair van Jorgen Hovelskov vond. Ook de twee buffetkasten aan weerszijden van de schouw zijn van een Deense moderne designer: de minder bekende, maar wel gewilde Grete Jalk. Elders in huis duikt nog een Louis Poulsen artisjoklamp en een wandtapijt van Karl Gustaf Nilsson op. ‘En toch wou ik absoluut niet uitkomen bij een look met louter vintage stukken: op die trend ben ik helemaal uitgekeken.’

Cocteau op de wc

Victoria Maria Geyer is van twee zaken absoluut niet bang in een interieur: felle kleuren en heftige prints. Zowel in tapijten als in behangpapier komen die massaal terug in dit verbouwde herenhuis. ‘Het toilet heb ik laten behangen met een soft-erotische print van Louise Bourgoin à la Jean Cocteau‘, zegt ze. ‘In zo’n kleine ruimte kun je al eens extreem gaan met behangpapier, zoals dit van Pierre Frey.’ Ook in de kinderkamers trok Geyer enkele excentrieke registers open: flamingo- en junglebehang zijn er het kinderlijke slaapdecor. ‘Omdat ik zo graag met kleuren en texturen speel, ben ik ook gek op de producten van Maison Le Manach, een Franse luxetextielproducent uit 1829. In 2014 werden ze overgenomen door de excentrieke stoffenspecialist Pierre Frey. Ik vind de prints in hun archiefcatalogus gewoonweg top. En het voordeel is dat je ze kunt laten weven in gelijk welke kleuren- of stoffencombinatie.’ Het is exact wat ze deed in haar woonkamer en haar salon. Onder de twee Joe Colombo Elda Chairs ligt er zo’n blauw bespoke Manach-tapijt, en onder de Braziliaanse vintage zetels in het okersalon ook. Daar koos Victoria Maria Geyer (on)opvallend genoeg voor een ton sur ton effect in oker. Het Elitis-behangpapier in wilde zijde blendt er perfect met de cognackleurige zetels van Percival Lafer en de uilen van Franck Christen. Zelfs het geometrische salontafeltje in okerkleurig wortelhout – typisch voor de seventies – is assorti.

Blikvangers in de keuken: de spikkelvloer en -wand in Marmoreal van Dzek: een funky materiaal, ontwikkeld door Max Lamb.
Blikvangers in de keuken: de spikkelvloer en -wand in Marmoreal van Dzek: een funky materiaal, ontwikkeld door Max Lamb.© Tim Van de Velde

Oude playboys

Die ‘foute’ seventiestwist kan Geyer niet onder stoelen of banken stoppen. In haast elke kamer flirt ze met de grenzen van de goede smaak. Christopher Coppers‘ kunstwerk van oude Playboys, bewerkt met een pizzaroller, kruidt de eethoek naast de keuken beneden. De Sesann-sofa van Gianfranco Frattini voor Tacchini Italia baadt in diezelfde seventiesvibe, zeker nu ze het frame knalgeel liet spuiten. Subtiel ondergraaft Geyer haar sérieux met enkele kitscherige accenten. De palmlampen in messing van Maison Jansen bijvoorbeeld: heel decoratief, een tikje lelijk, maar vooral fun. Ze voegen een dosis lef en plezier toe aan een interieur. En dat is weleens verfrissend in het land van beige en greige, dat België nog steeds vaak is.

www.victoria-maria.com

Victoria Maria Geyer heeft een zwak voor de prints van Le Manach, een Franse luxetextielproducent uit 1829.
Victoria Maria Geyer heeft een zwak voor de prints van Le Manach, een Franse luxetextielproducent uit 1829.© Tim Van de Velde
De Marmoreal-keukenhoek krijgt grafisch gezelschap van Eames' krukjes en Muller Van Severens wandlamp.
De Marmoreal-keukenhoek krijgt grafisch gezelschap van Eames’ krukjes en Muller Van Severens wandlamp.© Tim Van de Velde
Het Elitis-behangpapier is assorti met de Braziliaanse vintage van Percival Lafer. Het zwart-witte tapijt is van Le Manach, de uilen van Franck Christen.
Het Elitis-behangpapier is assorti met de Braziliaanse vintage van Percival Lafer. Het zwart-witte tapijt is van Le Manach, de uilen van Franck Christen.© Tim Van de Velde

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content