Christie’s Parijs illustreert nieuwe kunstmarkttrend: Le goût Français

© -

Je mag gerust stellen dat veilingen trendsetters zijn. Zo organiseert Christie’s Parijs gedurende de eerste week van november een internationaal veilingfestival rond “The French Style”. Met deze prachtige formule worden zowel souvenirs van Marie-Antoinette als van Katharina de Grote aangeboden als de beroemde Porsche uit de film “Le Mans”.

De Fransen hebben niet alleen stijl, maar weten donders goed hoe ze luxe moeten verpakken en verkopen. Niet ten onrechte natuurlijk, want ze hebben door hun verleden, een schat aan luxegoederen en koninklijke souvenirs die populair blijven bij de beaumonde. Christie’s Parijs pakt onder de titel “Une Histoire de Goût” tijdens de eerste week van november uit met een reeks van vijf veilingen rond de Franse stijl. En die bestaat en leeft weer wat op, want alle gekroonde hoofden en al wie goed in de slappe was zit, heeft minstens ergens een optrekje of een landgoed gedecoreerd in de Franse stijl, met elegante meubels en objecten uit de 18de en 19de eeuw, van Lodewijk XIV tot Napoléon III.

Trend

Christie's Parijs illustreert nieuwe kunstmarkttrend: Le goût Français
© –

Drie à vier jaar geleden was zo’n veilingweek ondenkbaar omdat dit soort antiek geen toekomst meer had, dacht men toen. Maar ondertussen hadden we in 2009 die somptueuze veiling van de collectie van YSL die de zin in barokke interieurs met een mix van moderne kunst en antiek, weer helemaal heeft aangewakkerd. Dat was een trendbreuk. We merken ook in magazines dat de rijkelijke decors terug zijn en ook de belangtelling voor dit soort antiek weer toeneemt. In Knack Weekend brengen we trouwens volgende week een interview met de vormgevers van de Milanese Studio Peregalli die dergelijke antieke interieurs creëren voor de happy few. Zo hebben ze onlangs de flat ingericht van Pierre Bergé.

En vergeten we de rijke Russen, Arabieren of Chinezen niet die ook gesteld zijn op dergelijke kostbaarheden. Kortom, Christie’s weet goed dat de markt voor dit soort antiek weer aanzwengelt. Natuurlijk zijn de opbrengsten veel geringer dan voor hedendaagse kunst. En precies om alles wat op te schroeven en de kopers bijeen te brengen en alles een extra pedigree te geven, groeperen ze dergelijke veilingen. Vandaar dus die week van de exquise smaak.

Wat allemaal?

Het gaat om vijf veilingen, van 3 tot 6 november. Het weekend daarvoor kan je alles bekijken. Op de eerste dag komt een collectie schilderijen en objecten onder de hamer die al dan niet hebben toebehoord aan koningin Marie-Antoinette, de echtgenote van Lodewijk XVI, bekend voor haar fijne smaak. Als topper zitten daar de originele plannen bij van het Petit Trianon, een van dé beroemdste landhuizen, in Versailles, uit de late achttiende eeuw. Dat zou bijvoorbeeld iets kunnen zijn voor een rijke Amerikaan. Daarnaast veilt men ook de collectie van graaf Thierry de Ganay, de bekende Franse filmproducent die eerder dit jaar overleed. De dag daarop is er The Exceptional Sale, met een hoog YSL gehalte, met een mix van moderne kunst, oudheden en zelfs de Porsche 911T uit de cultfilm Le Mans (1971).

Christie's Parijs illustreert nieuwe kunstmarkttrend: Le goût Français
© –

Op 6 november wordt een collectie vuurverguld brons geveild alsook een verzameling topantiquiteiten, met onder meer zilverwerk en Italiaanse majolica uit de zestiende eeuw. Het gaat om een bord uit Urbino, geschat op 60.000 à 80.000 euro. Deze week werd trouwens in ons land, bij Rob Michiels Auctions een gelijkaardige schotel geveild voor 67.000 euro. Italiaanse majolica blijft een verzamelobject voor de top van de markt. Het wijst allemaal in de richting van een retour van de antiquiteiten.

Het Parijse festival rond “Le Goût Français” gaat door bij Christie’s op de Avenue Matignon 9 te Parijs. De expo van de goederen gaat door van 29 tot 31 oktober en van 2 tot 4 november. De veilingen zelf gaan door van 3 tot 6 november. Info: www.christies.com

Piet Swimberghe

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content