Chinese vaas verkocht voor 23 miljoen euro

Sotheby’s Hongkong heeft een vaas in Chinees porselein afgehamerd voor 23 miljoen euro: een record.

Sotheby’s Hongkong heeft op 7 oktober een vaas in Chinees porselein afgehamerd voor 23 miljoen euro: een record.

En wat voor een record! Het bedrag is gewoon enorm, want voor veel minder dan een honderdste van deze som koop je al de mooiste Chinese vazen.

De som die door een Chinese verzamelaarster werd neergeteld is gewoon enorm. Het gaat dan ook om een uiterst zeldzame vaas uit de 18de eeuw, dus niet eens zo’n oud stuk.

Drempel

Voor een stuk keramiek, waar het ook vandaan komt, is dit bedrag gigantisch veel. Voor een dergelijke som koop je materiaal op om verschillende grote musea te vullen, want keramiek is, vergeleken met veel andere kunst, behoorlijk goedkoop.

Doordeweekse stukken, ook van Chinees porselein, zijn goed voor een paar honderd of een paar duizend euro. Slechts weinig objecten overstijgen de drempel van 10.000 euro.

Chinese taste

Het is wel zo dat Chinees porselein tegenwoordig veel betere prijzen behaalt dan vroeger. Dat komt onder andere doordat de Chinezen hun porselein nu terugkopen. Hun belangstelling gaat wel vooral uit naar het porselein dat ze voor zichzelf hebben gemaakt, de zgn. Chinese taste, niet zozeer het porselein dat ze voor de Westerse markt hebben geproduceerd.

Hetzelfde verhaal gaat ook op voor de Islamitische keramiek die gekocht wordt door rijke Turken en Arabieren. Ook daarvan zijn de prijzen fel gestegen.

Weerspiegeling

Van veel antieke Europese keramiek zijn de prijzen echter gedaald. Een beetje toch weerspiegelt de antiekmarkt de toestand van een economie. In het Westen is ook de belangstelling voor het oude patrimonium gedaald, waardoor de prijzen zakken.

Vermoedelijk gaat het om een tijdelijk fenomeen, want de prijzen worden ondertussen weer erg aantrekkelijk… Maar het record van 23 miljoen euro zal wel niet snel weer worden geëvenaard voor een breekbaar object!

Piet Swimberghe

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content