Brussel zendt zijn zonen (en dochter) uit

Het concept is eenvoudig: elk jaar selecteert een professionele jury vijf jonge Brusselse designers, die de organisatie vervolgens presenteert op de grootste meubelbeurzen. Dat heeft als groot voordeel dat de designers veel zichtbaarder zijn voor de internationale meubelmerken. “Zo hebben we op de beurs in Stockholm bijvoorbeeld bezoek gehad van merken als Hay en Muuto op onze stand”, stelt Alexandra Lambert van Brussels Export.

In de loop van de voorbije vijf jaar heeft 101% Designed in Brussels zijn naam als een internationaal merk meer en meer gevestigd. In Milaan viert de organisatie zijn jubileum met de combinatie van fotoportretten Ʃn de meest gekende ontwerpen van de 25 designers van de afgelopen vijf jaar. Bovendien zal al dit talent gebundeld worden in een boek en reikt veilingprijs Pierre BergƩ & associƩs een geldprijs van 5000 euro uit aan ƩƩn van hen.

Talent van het jaar Ook de selectie van 2011, die voor het eerst samengesteld is door artistiek directeur Dieter Van den Storm, komt in Milaan natuurlijk aan bod. De vijf werken dan wel allemaal in Brussel, toch beschikken ze over een erg diverse achtergrond. Zo is BenoƮt Deneufbourg opgeleid als (interieur)architect, Julien De Smedt als architect en designer, Corentin Dombrecht als industrieel designer, Vanessa Hordies als interieurarchitect en Julien Renault als productdesigner.

Tijdens de designweek van Milaan bundelt 101% Designed in Brussels de krachten met de andere gewesten in de Pinacoteca di Brera. Na Milaan trekt 101% Designed in Brussels met de selectie van 2011 nog naar Hong Kong. Tijdens Design September is de selectie in Brussel zelf te zien.

Elien Haentjens

Lees ook: BenoƮt Deneufbourg aan het woord

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content