Belgische Charlotte Lancelot stelt tapijten bij Spaanse Gan voor

Charlotte Lancelot vertelde ons in Parijs hoe de samenwerking tot stand kwam.

Op de Parijse meubelbeurs Maison & Objet stelde de 31-jarige Charlotte Lancelot haar tapijten, poefs en kussens bij Gan, een onderdeel van het Spaanse outdoormerk Gandia Blasco, voor. Na een samenwerking met Marie Mees kiest het Spaanse tapijtenmerk dus opnieuw voor een Belgische designer. Charlotte Lancelot vertelde ons in Parijs hoe het zover kwam.

Hoe is jullie samenwerking tot stand gekomen?

Charlotte Lancelot: “Ik heb Gandia Blasco in 2006 ontmoet in Milaan. Toen ik hen in 2010 een email stuurde met een nieuw ontwerp voor een tapijt, lieten ze me weten dat ze eigenlijk geïnteresseerd waren in mijn oude idee. Dat vormde het startschot voor de uitwerking van mijn concept tot een echt product.”

Mogen we stellen dat dit je eerste grote samenwerking is?

Lancelot: “Eigenlijk wel. Tot nu toe bracht ik al een aantal kleinere ontwerpen uit bij verschillende firma’s, zoals Konstantin Slawinski, Koziol en Kidslab, dat tegenwoordig Fairplay heet. Deze samenwerking vormt het eerste grote project onder mijn eigen naam. Al komt dat deels ook omdat ik fulltime aan de slag ben als designer voor een bedrijf.”

Hoe is je ontwerp ontstaan?

Charlotte Lancelot: “Ik wilde een traditionele techniek gebruiken, maar het ontwerp een hedendaagse en speelse grafische expressie geven. De kruisjes verwijzen naar de kruisjessteek, maar tegelijk doen ze ook aan pixels denken. Door bepaalde elementen weg te laten gaf ik het geheel een beschadigde look. Oorspronkelijk ontwikkelde ik de abstracte patronen, pas later kwam het ook eerder traditionele, poëtische ontwerp met de roos.”

Waarom ontwikkelde je naast tapijten ook poefs en kussens?

Lancelot: “Ik wil ervoor zorgen dat mensen een volledige binnenruimte in dezelfde stijl kunnen inrichten. Daarom gebruikte ik ook telkens hetzelfde materiaal: een combinatie van vilt met gaatjes en wollen draad. De rechthoekige poefs behouden hun vorm, de rondere zakken iets door. Al zijn dit eigenlijk nog maar prototypes, we zijn nog druk in de weer met de optimalisering.”

Elien Haentjens

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content