Back to Bauhaus: doordeweeks jarenvijftighuis krijgt eigen twist

Een mix van vintage en oude trouvailles zorgen voor een ongedwongen sfeer. © JAN VERLINDE
Piet Swimberghe

De jonge interieurarchitecten Ellen Van Laer en Arno Broeckhoven ontwierpen de interieurs van de Café Costume shops. Voor hun privéwoonst gaven ze een doordeweeks jarenvijftighuis in Antwerpen een verfrissende renovatie.

Een paar goed gekozen ingrepen en je maakt in een handomdraai van een sombere woning een prettige woonplek’, vertelt interieurarchitect Ellen Van Laer die samen met haar man, Arno Broeckhoven, het bureau AE-Studio leidt. ‘Dit huis uit de jaren ’50 was zo somber dat niemand het wilde, want op één hoog, waar wij nu dus wonen, waren er alleen kleine kamertjes en donkere gangen. Het was helemaal dichtgetimmerd en er was zelfs geen terras’, zegt Arno, ‘wat uiteindelijk een voordeel was, want daardoor bleek het voor ons net betaalbaar.’

Ze hebben alles gestript tot op de betonstructuur en zagen zo welke wanden zonder moeite konden worden gesloopt. Op die manier ontstond er een open ruimte. ‘We offerden een kamer op om een terras te maken, wat meteen ook voor veel meer lichtinval zorgde’, vult Ellen aan. Dit terras met een vloer van witte keien – aangebracht op een ondervloer van EPDM (rubberen gietvloer, red.) – biedt via een oud raam uitzicht op de hele buurt. Door de witte muren hangt er een opgewekt en mediterraan sfeertje. Via de draaitrap – uit een ander pand gerecycleerd – valt er veel licht binnen in de leefruimte waar het kookeiland staat. Voor dit keukenblok gebruikten Arno en Ellen een oude kast die ze op de kop tikten bij een Franse brocanteur. Ze houden van de mix van vintage met oude trouvailles.

Back to Bauhaus: doordeweeks jarenvijftighuis krijgt eigen twist
© JAN VERLINDE

Ellen is de dochter van de bekende Antwerpse antiquair Frank Van Laer: ‘Ik groeide op tussen de vondsten en vond het normaal dat ons interieur om de haverklap veranderde, iets waar ook wij best voor te vinden zijn.’ Voor hun eigen ankerplek kozen ze een mix van stijlen, waarbij enkele in het oog springende vondsten als eyecatcher fungeren, zoals de rode Garden Egg van Peter Ghyczy die Ellen op twaalfjarige leeftijd zelf op de kop tikte op de vlooienmarkt. ‘Toen je dit nog voor een prikje kon vinden’, vertelt ze glunderend. In de eethoek staat er ook een prachtige ronde houten tafel die de Nederlandse ontwerper Martin Visser ontwierp voor De Bijenkorf. En om de haverklap springt haar vader hier binnen met een abstract schilderij onder de arm, dat hij ergens heeft ontdekt. Zoals de doeken uit de jaren zestig van Jean Dubois en Victor Noël, die perfect passen in dit interieur.

Meer sfeer

‘We vinden heel wat stijlen boeiend. En als we een woning of winkel verbouwen, gaan we dus zeker de bestaande stijl als leidraad gebruiken en eventueel ook bewaren of hergebruiken. Dat leidt net tot verrassende resultaten en maakt dat elk project een ander karakter krijgt. Leuke bestaande elementen bewaren we altijd, kijk maar naar het roze bad in onze badkamer, dat hier vroeger al stond. Je zou er zelf niet aan denken om zoiets te kopen, maar het is een schitterende blikvanger’, aldus Arno. Op die manier ontdekten ze ook dat de architectuur wel meer is dan de Bauhaus-stijl alleen. ‘We studeerden aan de Antwerpse academie en daar ligt, zoals in de meeste scholen, de nadruk op techniek en functionaliteit: je let op lichtinval, circulatie en leefbaarheid. De voorkeur gaat uit naar architectuur zonder franje of versiering. Dat is uiteraard goed, maar er is amper aandacht voor stijl, sfeer of decoratie. Toch zijn ook deze elementen onontbeerlijk voor een interieurarchitect’, stelt Arno Broeckhoven. ‘Je reikt niet alleen praktische oplossingen aan, maar hebt ook oog voor het gevoel dat de klant in zijn huis of zaak wil oproepen. Vooral in winkels als Café Costume kun je daarmee experimenteren. Daar kozen we samen met de klant resoluut voor een salonsfeer vol intimiteit. Sfeer is net zo belangrijk als functionaliteit.’

www.aestudio.be

“Leuke bestaande elementen bewaren we altijd”, aldus Arno. © JAN VERLINDE
De prachtige ronde tafel is van de Nederlandse ontwerper Martin Visser.
De prachtige ronde tafel is van de Nederlandse ontwerper Martin Visser. © JAN VERLINDE
De bewoners offerden een kamer op om een terras te maken.
De bewoners offerden een kamer op om een terras te maken. © JAN VERLINDE
Voor het keukenblok werd een oude kast gebruikt.
Voor het keukenblok werd een oude kast gebruikt. © JAN VERLINDE
Het roze bad stond er al.
Het roze bad stond er al. © JAN VERLINDE

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content